Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja mielenterveystyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-33-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.12.2015 - 29.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 20.04.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marjo Harju
Tuija Salo
Opintojakso
7S-33

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi päihde- ja mielenterveystyössä
- osaa jäsentää sosionomin ammatillisuutta päihde- ja mielenterveys(kuntoutus)työssä
- osaa kuunnella ja ohjata asiakkaita palveluihin tarvelähtöisesti heidän elämäntilanteensa perusteella
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja käyttää eettistä harkintaa vaativissa asiakastilanteissa
2. Työorientaatiot ja menetelmät asiakkaan kohtaamisessa
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- Osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- Osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- Osaa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- Osaa käyttää yhteisöhoidollisia ja kuntouttavia työmenetelmiä asiakastyössä
- osaa soveltaa erilaisia yksilö- ja ryhmänohjausmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
3. Asiakastyön ja palvelujärjestelmän syventävä osaaminen
- tuntee päihde- ja mielenterveystyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
- Osaa toimia mielenterveys- ja päihdetyön palveluohjaustehtävissä
- Tuntee alan kansainvälistä keskustelua ja tutkimusta

Sisältö (Opintojakso)

- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Korvaushoito ja lääketieteellinen lähestymistapa
- Päihde- ja mielenterveystyötä ja -palveluita ohjaava lainsäädäntö
- Päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen työmuodot
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille (läsnäolovelvollisuus)
- Itsenäiset tehtävät ja verkkotehtävät (hyväksytty/hylätty)
- sähköinen työkalupakki, joka kootaan koko moduulin sisällöstä (arvioidaan 1-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- lähiopetus
- oppimispäiväkirja tabulassa ryhmittäin
- tehtävät jaetaan tabulassa keskustelualueella (vertaisarviointi)
- opintokäynnit, joissa tehdään teemahaastattelut työntekijälle (kotimaa) , opintomatkalle lähtijät tekevät tämän osuuden Tanskassa
- opintomatka Tanskaan (opettaja Marjo Harju + max. 10 opiskelijaa)

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali on Tabula-sivustolla : itserekisteröityminen (avain: tuma)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op x 27 h= 217 h

Sisällön jaksotus

ke 13.1.2016 klo 9 - 14 orientaatio, pakollinen osallistuminen. 13sosi ja 14sosi. Marjo ja Tuija
ke 20.1. klo 9-16 13sosi ja 14sosi. Marjo
ke 27.1. klo 9-12 itsenäinen opiskelu 13sosi ja 14sosi, iltapäivällä luento klo 13-16
15ASO ja 14 ASOSI ryhmän aloituskerta ke 27.1.klo 9-12 Marjo
ke 3.2. 13sosi ja 14 sosi, puoli ryhmää ap. ja puoli ryhmää ip: Marjo
ke 10.2. klo 9-12 13 sosi ja 14 sosi opetus, klo 13-16 Päihde- ja mielenterveyspalveluiden asiakasohjaus/ Tampereen kaupunki. Tarja Koskinen ja Anne Helenius.
ke 17.2. 13sosi, 14sosi, 15aso, 14aso. Alustus A-klinikkasäätiö Anna Virtanen, sosiaaliohjaaja. Marjo
ke 24.2. opintomatka Tanska. Marjo Harju ja 10 opiskelijaa. Lähiopetus koulussa/ Tuija.
ke 9.3. Ryhmät 14sosi ja 13 sosi, opintojakson loppuseminaari. Marjo ja Tuija
ke 16.3. 14 aso ja 15 aso. Marjo
ke 20.4. 14 aso ja 15 aso. loppuseminaari. Tuija ja Marjo

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on korvattavissa vastaavilla korkeakouluopinnoilla jotka alle 10 vuotta vanhoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

A-klinikkasäätiö, Tampereen kaupunki

Kansainvälisyys

Opintomatka Tanskaan 22.-26.2.2016. Lähtö ma 22.2. ja paluu pe 26.2. Opettaja Marjo Harju ja 10 opiskelijaa.
Yhteistyökorkeakoulu University College Sealland Roskilde. Tanskan sisällä Roskilden lisäksi Sager der Samler _ arena for aktivt medborgarskap Aarhus.
Opintomatkalle hakuprosessi käydään läpi opintojakson aloituskerralla 13.1. ja monimuotoryhmälle 27.1. sekä tiedotus Tabulan kautta. Opintomatkalle on hakumenettely, jossa opiskelija tekee lyhyen hakemuksen englanniksi, ja perustelee, miksi hän haluaa opintomatkalle ja miten voisi hyödyntää matkaa jatkossa. Opintomatkan aikana opiskelijat osallistuvat englanniksi opintokäyntikohteilla päihde- ja mielenterveysasioiden esittelyyn. Opintomatkalle lähtevät eivät tee opintokäyntejä ja haastateluja kotimaassa, vaan tämä osuus tehdään opintomatkan aikana. Opintomatkalle lähtijät sitoutuvat tekemään koosteen matkasta opintojakson loppuseminaaria 9.3. varten.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole tehnyt sähköistä työkalupakkia , eikä ole osallistunut lähiopetukseen (sovitut korvaavat tehtävät puuttuvat)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa päihde- ja mieleneterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijäki.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.

Siirry alkuun