Kahvilatuotteet kauniisti (5 op)
Toteutuksen tunnus: V394-5-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2014 - 31.12.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 08.03.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson vastuuopettajat: Taija Karhe
5 op
Tavoite:
Opiskelija tutustuu kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan ja osaa valmistaa erikoiskahveja. Hän osaa kehittää, muunnella konditoria- ja leivontatuotteita työelämän tarpeisiin ja ottaa huomioon tarjottavien esteettisyyden.
Opintojakson sisältö:
MITÄ estetiikka ja trendit merkitsevät kahvilatuotteissa sekä kahvilaympäristössä?
MIKSI tuotekehitys on tärkeää myytävissä tuotteissa?
MITEN kahvilakulttuuri on kehittynyt historiasta tähän päivään?
MITEN toteutan pop up kahvilan
-kahvin ja kahvilakulttuurin historia
-erikoiskahvien valmistus
-konditoria- ja leivontatuotteiden valmistus
-esteettisyys
Opetusmenetelmät / opiskelumenetelmät:
-luennot
-käytännön harjoitukset
-opintokäynnit
Arviointimenetelmät / kohteet:
-käytännön työskentely
-harjoitukset
-aktiivinen osallistuminen
Opetuskieli:
suomi
Kirjallisuus:
- Peltomäki. S., Välimäki P.A., Minni, R. & Koponen, P. 1997. Laatua leivontaan.
- Heinonen, J., Jouppila. K.& Salovaara, H. Kondiittorin käsikirja.
- Avotie, A. 1993. Värioppia ja sommittelua ruokaan.
- Avotie, A. 1991. Värioppia ja sommittelua ruokaan - keittokirja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa suomalaiseen kahvilakulttuurin historian ja alan trendit. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä. Hän ei osaa aina perustella valintojaan. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita pääasiassa omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää kahvilakulttuuria ja toteuttaa kahvilatoimintaa valitussa ympäristössä. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja perustella valintansa. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää suomalaisen kahvilakulttuuriin kehitykseen vaikuttaneet asiat laaja-alaisesti ja toteuttaa pop up-kahvilatoimintaa. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja sekä perustella valintojaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja sitoutuneesti yhteisön vaatimukset ja tarpeet huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät / kohteet:
-käytännön työskentely 30 %
-ryhmätyöt ja kahvilatoteutus 40 %
-aktiivinen osallistuminen 30 %
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-lähiopetus
-esitelmät
-oman kahvilapäivän suunnittelu ja toteutus
-tutustumiskäynnit
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali sovitaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Kontaktitunnit 63 h
Ryhmätehtävät 36 h
Kahvilatoteutuksen suunniitelu 36 h
Sisällön jaksotus
Aikataulu
13.1 ti 8-16.30 Orientointi, kurssin sisältö, ryhmätehtävät, ruokailu klo 10.30, Pauligin luento auditoriossa klo 11-13 Noora Ylikoski, ryhmätöiden ja kahvilatoteutusten suunnittelua ryhmissä
20.1 ti 8-9.30 Kahvilan historia ja kahvi/tee esitykset Ryhmätyöt, (kahvilakulttuuri K1+ kahvi K2), klo 9.30- 14 Pekka Heinonen/ Kahvila Valo (erikoiskahvilaitteen käyttö, erikoiskahvien valmistus ym, klo 14 -16 kahvila suunnittelua ryhmissä
27.1 ti 8-16.30 Teemana suklaakoristeet ja suklaaleivonnaiset/ Suomen kokkimaajoukkuesta Arto Lappalainen, ryhmätyöpurut klo 14-16 (ryhmätyöpurku K3)
3.2 ti 8-16.30 Teemakahvila American pancake klo 13.30 asti (Miira, Sanna, Liia) toinen keittiö 2 varattu metos misat, koko sali käytettävissä klo 13.30 asti, iltatilaisuuden järjestely klo 13.30 -)
10.2 ti 8-16.30 Teemakahvila Kesä (Silja, Henna, Veera) , ryhmätyöpurut klo 14-16 (ryhmätyöpurku T1, ryhmätyöpurku T3, Kymppi-Maukkaat tuoteideointi
17.2 ti 8-16.30 Teemakahvila American (Elina, Eriikka, Pertti), ryhmätyöpurut klo 14-16 (ryhmätyöpurku T2)
24.2 talviloma
3.3 8-16.30 Tutustumiskäynnit eri kahviloihin, havainnointitehtävän purku itsenäisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa 13.1.klo 8 ja jatkuu 3 periodin/ tiistait
Tavoite:
Opiskelija tutustuu kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan ja osaa valmistaa erikoiskahveja. Hän osaa kehittää, muunnella konditoria- ja leivontatuotteita työelämän tarpeisiin ja ottaa huomioon tarjottavien esteettisyyden.
Opintojakson sisältö:
-kahvin ja kahvilakulttuurin historia, erikoiskahvien valmistus, konditoria- ja leivontatuotteiden valmistus, esteettisyys, tilasomistaminen
Opetusmenetelmät / opiskelumenetelmät:
-luennot
-käytännön harjoitukset
-opintokäynnit
Arviointimenetelmät:
-käytännön työskentely 30 %
-tehtävät ja harjoitukset 40 %
-aktiivinen osallistuminen 30 %
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suoriutunut kurrsin tehtävistä tyydyttävästi. Ryhmän suunnittelema ahvilatoteutus ei vastannut suunnitelmaa. Opiskelijan itsenäisessä työskentelyssä sekä ryhmän työskentelyssä ja suunnittelutaidoissa on ollut puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on ryhmänsä kanssa toteuttanut kahvilatoteutuksen suunnitelman mukaisesti ja perustellusti. Toteutus on ollut hyvä, joskaan se ei osoita erityistä innostusta ja innovatiivisuutta. Asiakastyytyväisyys ja tuloksellisuus ovat projektissa olleet hyvällä tasolla. Ryhmä toimii moitteettomasti ja osoittaa hyvää ongelmanratkaisukykyä ja joustavuutta myös muiden annettujen kurssitehtävien suorittamisessa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on toteuttanut ryhmänsä kanssa kahvilatoteutuksen suunnitellusti, perusteellisesti ja soveltaen opittuja taitoja. Palvelutilanne on toteutettu innovatiivisesti ja erityisen hyvää suunnittelu- ja ongelmanratkaisukykyä sekä joustavuutta osoittaen. Asiakastyytyväisyys ja tuloksellisuus ovat projektissa olleet erinomaisella tasolla. Ryhmä on toiminut kiitettävästi myös muissa annetuissa tehtävissä