Café Products Attractively (5 cr)
Code: V394-5-3004
General information
- Enrolment period
- 04.12.2014 - 31.12.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2015 - 08.03.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
Content (course unit)
Type of course: Elective
Level of course: Elective studies
Objective of course:
Students acquaint themselves with the history of coffee and café culture and they can prepare special coffees. They can develop confectionery and baking products for the needs of business world and take the aesthetic of the products into consideration.
Course contents:
WHAT aesthetics and trends make in cafe products and the cafe environment?
WHY is product development important for marketed products and how is it implemented?
HOW does cafe culture have developed from history to today?
HOW do I make a pop up cafe?
- history of coffee and cafe culture
- preparation of special coffees
- preparation of confectionary products and bakeries
- esthetics
Teaching methods:
- lectures
- practical exercises
- study visits
Assessment methods:
- exercises
- working in practice
- active participation
Prerequisites:
-
Required / recommended reading:
- Peltomäki. S., Välimäki P.A., Minni, R. & Koponen, P. 1997. Laatua leivontaan.
- Heinonen, J., Jouppila. K.& Salovaara, H. Kondiittorin käsikirja.
- Avotie, A. 1993. Värioppia ja sommittelua ruokaan.
- Avotie, A. 1991. Värioppia ja sommittelua ruokaan - keittokirja.
Name of lecturer: Taija Karhe
Year of study:
1-3
Semester
autumn or spring
Language of instruction
Finnish
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Satisfactory (1-2)
The student recognizes phenomena and basic concepts related to cafe culture.
The student performs the given tasks, but she/he cannot always justify her/his choices.
The student examines and evaluates issues mainly from her/his own point of view.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Good (3-4)
The student is able to structure the café culture and carry out café activities in the chosen environment. The student is able to choose the most appropriate course of action from the various options and justify his / her choice. The student assumes responsibility and commits himself / herself to the activities of the group.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Excellent (5)
The student understands the issues that have influenced the development of café culture on a wide scale and do pop up cafes.
The student is able to find different ways of working and solutions and to justify her/his choices.
The student is able to act responsibly, flexibly and with commitment to the needs and requirements of the community.
Assessment methods and criteria
Arviointimenetelmät / kohteet:
-käytännön työskentely 30 %
-ryhmätyöt ja kahvilatoteutus 40 %
-aktiivinen osallistuminen 30 %
Teaching methods
-lähiopetus
-esitelmät
-oman kahvilapäivän suunnittelu ja toteutus
-tutustumiskäynnit
Learning materials
Kurssimateriaali sovitaan kurssin alkaessa.
Student workload
5 op = 135 h
Kontaktitunnit 63 h
Ryhmätehtävät 36 h
Kahvilatoteutuksen suunniitelu 36 h
Content scheduling
Aikataulu
13.1 ti 8-16.30 Orientointi, kurssin sisältö, ryhmätehtävät, ruokailu klo 10.30, Pauligin luento auditoriossa klo 11-13 Noora Ylikoski, ryhmätöiden ja kahvilatoteutusten suunnittelua ryhmissä
20.1 ti 8-9.30 Kahvilan historia ja kahvi/tee esitykset Ryhmätyöt, (kahvilakulttuuri K1+ kahvi K2), klo 9.30- 14 Pekka Heinonen/ Kahvila Valo (erikoiskahvilaitteen käyttö, erikoiskahvien valmistus ym, klo 14 -16 kahvila suunnittelua ryhmissä
27.1 ti 8-16.30 Teemana suklaakoristeet ja suklaaleivonnaiset/ Suomen kokkimaajoukkuesta Arto Lappalainen, ryhmätyöpurut klo 14-16 (ryhmätyöpurku K3)
3.2 ti 8-16.30 Teemakahvila American pancake klo 13.30 asti (Miira, Sanna, Liia) toinen keittiö 2 varattu metos misat, koko sali käytettävissä klo 13.30 asti, iltatilaisuuden järjestely klo 13.30 -)
10.2 ti 8-16.30 Teemakahvila Kesä (Silja, Henna, Veera) , ryhmätyöpurut klo 14-16 (ryhmätyöpurku T1, ryhmätyöpurku T3, Kymppi-Maukkaat tuoteideointi
17.2 ti 8-16.30 Teemakahvila American (Elina, Eriikka, Pertti), ryhmätyöpurut klo 14-16 (ryhmätyöpurku T2)
24.2 talviloma
3.3 8-16.30 Tutustumiskäynnit eri kahviloihin, havainnointitehtävän purku itsenäisesti
Completion alternatives
Ahot
Further information
Kurssi alkaa 13.1.klo 8 ja jatkuu 3 periodin/ tiistait
Tavoite:
Opiskelija tutustuu kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan ja osaa valmistaa erikoiskahveja. Hän osaa kehittää, muunnella konditoria- ja leivontatuotteita työelämän tarpeisiin ja ottaa huomioon tarjottavien esteettisyyden.
Opintojakson sisältö:
-kahvin ja kahvilakulttuurin historia, erikoiskahvien valmistus, konditoria- ja leivontatuotteiden valmistus, esteettisyys, tilasomistaminen
Opetusmenetelmät / opiskelumenetelmät:
-luennot
-käytännön harjoitukset
-opintokäynnit
Arviointimenetelmät:
-käytännön työskentely 30 %
-tehtävät ja harjoitukset 40 %
-aktiivinen osallistuminen 30 %
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on suoriutunut kurrsin tehtävistä tyydyttävästi. Ryhmän suunnittelema ahvilatoteutus ei vastannut suunnitelmaa. Opiskelijan itsenäisessä työskentelyssä sekä ryhmän työskentelyssä ja suunnittelutaidoissa on ollut puutteita.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on ryhmänsä kanssa toteuttanut kahvilatoteutuksen suunnitelman mukaisesti ja perustellusti. Toteutus on ollut hyvä, joskaan se ei osoita erityistä innostusta ja innovatiivisuutta. Asiakastyytyväisyys ja tuloksellisuus ovat projektissa olleet hyvällä tasolla. Ryhmä toimii moitteettomasti ja osoittaa hyvää ongelmanratkaisukykyä ja joustavuutta myös muiden annettujen kurssitehtävien suorittamisessa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on toteuttanut ryhmänsä kanssa kahvilatoteutuksen suunnitellusti, perusteellisesti ja soveltaen opittuja taitoja. Palvelutilanne on toteutettu innovatiivisesti ja erityisen hyvää suunnittelu- ja ongelmanratkaisukykyä sekä joustavuutta osoittaen. Asiakastyytyväisyys ja tuloksellisuus ovat projektissa olleet erinomaisella tasolla. Ryhmä on toiminut kiitettävästi myös muissa annetuissa tehtävissä