Kehittämistyön menetelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: 4Z-11-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tietojenkäsittely
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tietojärjestelmäosaamisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Paula Hietala
- Rami Lehtinen
- Opintojakso
- 4Z-11
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Hyväksyttävän suorituksen (1) osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Hyvän suorituksen (3) osaamistavoitteet:
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymykset sisällöstä:
Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?
Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?
Miten valitaan kehittämistehtävään sopivat tutkimusmenetelmät?
Miten tutkimusmenetelmiä käytetään ja tuloksia tulkitaan?
Mitä kirjallisen viestinnän taitoja tutkimuksen raportoinnissa tarvitaan?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osasuorituksen nro, osasuorituksen nimi, arviointiasteikko, painokerroin
1 Ennakkotehtävä: käsitteet ja termit omassa opinnäytetyössä; käsite- tai miellekartta 0/S -
2 Etätehtävä 1: tiedonhaun tulokset ja oman opinnäytetyön käsitteiden määrittely 0/S -
3 Etätehtävä 2: opinnäytetyösuunnitelma 0-5 0,3
4 Etätehtävä 3: aiemmin tehdyn opinnäytetyön analysointi 0-5 0,2
5 Etätehtävä 4: oman opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja 0-5 0,2
6 Etätehtävä 5: menetelmäessee kirjallisuuden pohjalta 0-5 0,3
7 Lähitehtävät: osallistuminen Master's seminaariin 6.11.2015 sekä lähikertoihin 0/S -
Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksyttävästi (S tai 1). Jos etätehtävien palautuspäivämääriä ei noudateta, kokonaisarvosana alenee vähintään yhdellä numerolla.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, ohjattu verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on pääosin Tabulassa (4Z-11-3003).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
48 h lähiopetusta + 220 h itsenäistä työskentelyä
Arvio itsenäisen työskentelyn ajankäytön jakautumisesta etätehtäviin:
1 Ennakkotehtävä: käsitteet ja termit omassa opinnäytetyössä 10 h
2 Etätehtävä 1: tiedonhaun tulokset ja oman opinnäytetyön käsitteiden määrittely 20 h
3 Etätehtävä 2: opinnäytetyösuunnitelma 60 h
4 Etätehtävä 3: aiemmin tehdyn opinnäytetyön analysointi 40 h
5 Etätehtävä 4: oman opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja 30 h
6 Etätehtävä 5: menetelmäessee kirjallisuuden pohjalta 60 h
Sisällön jaksotus
Toteutuksen aikataulu on Tabulassa (4Z-11-3003).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käynnistettävä opinnäytetyö liitty yritykseltä saatuun kehittämistehtävään.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hyödyntää luovasti tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi kriittisesti tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija valitsee perustellen tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.