Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät (10 op)

Toteutuksen tunnus: 4Z-11-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tietojenkäsittely
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojärjestelmäosaamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Paula Hietala
Rami Lehtinen
Opintojakso
4Z-11

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Hyväksyttävän suorituksen (1) osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.

Hyvän suorituksen (3) osaamistavoitteet:
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymykset sisällöstä:
Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?
Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?
Miten valitaan kehittämistehtävään sopivat tutkimusmenetelmät?
Miten tutkimusmenetelmiä käytetään ja tuloksia tulkitaan?
Mitä kirjallisen viestinnän taitoja tutkimuksen raportoinnissa tarvitaan?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osasuorituksen nro, osasuorituksen nimi, arviointiasteikko, painokerroin
1 Ennakkotehtävä: käsitteet ja termit omassa opinnäytetyössä; käsite- tai miellekartta 0/S -
2 Etätehtävä 1: tiedonhaun tulokset ja oman opinnäytetyön käsitteiden määrittely 0/S -
3 Etätehtävä 2: opinnäytetyösuunnitelma 0-5 0,3
4 Etätehtävä 3: aiemmin tehdyn opinnäytetyön analysointi 0-5 0,2
5 Etätehtävä 4: oman opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja 0-5 0,2
6 Etätehtävä 5: menetelmäessee kirjallisuuden pohjalta 0-5 0,3
7 Lähitehtävät: osallistuminen Master's seminaariin 6.11.2015 sekä lähikertoihin 0/S -
Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksyttävästi (S tai 1). Jos etätehtävien palautuspäivämääriä ei noudateta, kokonaisarvosana alenee vähintään yhdellä numerolla.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, ohjattu verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on pääosin Tabulassa (4Z-11-3003).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

48 h lähiopetusta + 220 h itsenäistä työskentelyä
Arvio itsenäisen työskentelyn ajankäytön jakautumisesta etätehtäviin:
1 Ennakkotehtävä: käsitteet ja termit omassa opinnäytetyössä 10 h
2 Etätehtävä 1: tiedonhaun tulokset ja oman opinnäytetyön käsitteiden määrittely 20 h
3 Etätehtävä 2: opinnäytetyösuunnitelma 60 h
4 Etätehtävä 3: aiemmin tehdyn opinnäytetyön analysointi 40 h
5 Etätehtävä 4: oman opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja 30 h
6 Etätehtävä 5: menetelmäessee kirjallisuuden pohjalta 60 h

Sisällön jaksotus

Toteutuksen aikataulu on Tabulassa (4Z-11-3003).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käynnistettävä opinnäytetyö liitty yritykseltä saatuun kehittämistehtävään.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hyödyntää luovasti tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi kriittisesti tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija valitsee perustellen tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.

Siirry alkuun