Methods of Development Work (10 cr)
Code: 4Z-11-3003
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Information Systems
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Information System Competence
- Teachers
- Paula Hietala
- Rami Lehtinen
- Course
- 4Z-11
Objectives (course unit)
Hyväksyttävän suorituksen (1) osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Hyvän suorituksen (3) osaamistavoitteet:
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Content (course unit)
Ydinkysymykset sisällöstä:
Mikä on kehittämistehtävän ja opinnäytetyön suhde?
Mihin tarvitaan tiedonhankintaa ja lähdekritiikkiä?
Miten valitaan kehittämistehtävään sopivat tutkimusmenetelmät?
Miten tutkimusmenetelmiä käytetään ja tuloksia tulkitaan?
Mitä kirjallisen viestinnän taitoja tutkimuksen raportoinnissa tarvitaan?
Evaluation methods and criteria
Osasuorituksen nro, osasuorituksen nimi, arviointiasteikko, painokerroin
1 Ennakkotehtävä: käsitteet ja termit omassa opinnäytetyössä; käsite- tai miellekartta 0/S -
2 Etätehtävä 1: tiedonhaun tulokset ja oman opinnäytetyön käsitteiden määrittely 0/S -
3 Etätehtävä 2: opinnäytetyösuunnitelma 0-5 0,3
4 Etätehtävä 3: aiemmin tehdyn opinnäytetyön analysointi 0-5 0,2
5 Etätehtävä 4: oman opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja 0-5 0,2
6 Etätehtävä 5: menetelmäessee kirjallisuuden pohjalta 0-5 0,3
7 Lähitehtävät: osallistuminen Master's seminaariin 6.11.2015 sekä lähikertoihin 0/S -
Kaikki osasuoritukset on suoritettava hyväksyttävästi (S tai 1). Jos etätehtävien palautuspäivämääriä ei noudateta, kokonaisarvosana alenee vähintään yhdellä numerolla.
Teaching methods
lähiopetus, aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, ohjattu verkko-opiskelu
Learning materials
Oppimateriaali on pääosin Tabulassa (4Z-11-3003).
Student workload
48 h lähiopetusta + 220 h itsenäistä työskentelyä
Arvio itsenäisen työskentelyn ajankäytön jakautumisesta etätehtäviin:
1 Ennakkotehtävä: käsitteet ja termit omassa opinnäytetyössä 10 h
2 Etätehtävä 1: tiedonhaun tulokset ja oman opinnäytetyön käsitteiden määrittely 20 h
3 Etätehtävä 2: opinnäytetyösuunnitelma 60 h
4 Etätehtävä 3: aiemmin tehdyn opinnäytetyön analysointi 40 h
5 Etätehtävä 4: oman opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja 30 h
6 Etätehtävä 5: menetelmäessee kirjallisuuden pohjalta 60 h
Content scheduling
Toteutuksen aikataulu on Tabulassa (4Z-11-3003).
Practical training and working life cooperation
Opintojaksolla käynnistettävä opinnäytetyö liitty yritykseltä saatuun kehittämistehtävään.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee tietolähteet ja tiedonhankintatavat.
Opiskelija tuntee tavallisimmat tutkimusstrategiat/lähestymistavat (tapaus- ja toimintatutkimus, konstruktiivinen tutkimus, innovaatiotutkimus, jne.).
Opiskelija tuntee sekä kvantitatiivisen- että kvalitatiivisenaineiston hankinnan ja analysoinnin menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa tutkimusraportin/opinnäytetyön rakennevaihtoehtoja.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hyödyntää tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija ymmärtää aineiston hankinta- ja analysointimenetelmien käytön edellytykset ja rajoitteet.
Opiskelija valitsee tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.
Opiskelija valitsee käyttötilanteeseen sopivan raportin rakenteen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hyödyntää luovasti tietolähteitä ja tiedonhankintatapoja sekä arvioi kriittisesti tiedonhankinnan tuloksia.
Opiskelija valitsee perustellen tilanteeseen sopivan tutkimusstrategian/lähestymistavan ja menetelmät.