English for Social Services (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-4-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 12.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 20.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa sosiaali- ja terveysalan keskeistä terminologiaa, jotta pystyy hyödyntämään englanninkielistä lähdemateriaalia työssään ja ammatillisessa kasvussaan
- osaa esitellä sosiaalialan toimipisteen/hankkeen ja kuvata sosionomin työtä
- osaa selittää Suomen sosiaalipalveluiden yleiset periaatteet
- osaa kirjoittaa työhönsä liittyviä asiatyylisiä tekstejä (esim. sähköposti, CV, jne)
- osaa ylläpitää, kehittää ja arvioida kielitaitoaan ja kielenoppimisen taitojaan
Sisältö (Opintojakso)
- Kohtaamistilanteet ja kohtelias kieli
- Sosionomin työtehtävät ja asiakaskunta
- Suomen sosiaalipalveluiden pääpiirteet
- Omasta koulutuksesta kertominen
- Sosiaalialan eri toimipisteisiin tutustuminen ja niiden esittely
- Autenttiset ammatilliset tekstit, keskeinen sosiaalialan sanasto
- Asiatyylinen kirje ja ansioluettelo
- Asiatyylinen sähköposti
- Työpuhelut
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen esitelmä ma 7.12.2015
Kirjallinen koe to 10.12.2015
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus.
Lähiopetus, yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
-Saarinen & Saarinen 2008 (tai uudempi painos). Way to Welfare. English for Social Services. Keuruu:Otava.
-opettajan materiaali
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu 15ASO-opiskelijoille
Opetus alkaa ma 7.9.2015 KLO 9.00
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/ tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
-ääntäminen vaikeasti ymmärrettävää
-opiskelija hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumaan. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
-perusrakenteiden hallinta puutteellista
-opiskelija ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
-ei kirjoita ymmärrettävästi
-vaikeuksia löytää tietoa tekstistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-selviytyy rutiiniluonteisissa suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. sähköposti, cv, omasta työstä kertominen)
-osaa esitellä esim. oman alan toimipisteen yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi, kun saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa
-ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat sosiaali- ja terveysalan teksteistä
Lingvistinen osaaminen:
-Selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
-kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
-käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
-ääntää ymmärrettävästi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja –kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi)
-osaa esitellä esim. oman alan toimipisteen suppeasti mutta selkeästi
-käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä
-ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat sosiaali- ja terveysalan teksteistä ilman apuvälineitä
Lingvistinen osaaminen:
-keskustelee ammattialaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
-kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
-käyttää rakenteita pääsääntöisesti oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
-ääntää melko luontevasti ja selkeästi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja –kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, palaverit)
-osaa esitellä esim. oman alan toimipisteen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä
-ymmärtää sekä pääkohdat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa
Lingvistinen osaaminen:
-keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
-kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
-käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
-ääntää luontevasti ja selkeästi