Testaus, käyttöönotto ja dokumentointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: S-04004-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2015 - 13.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sähkötekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Risto Myllymäki
- Mikko Ukonaho
- Mika Ijas
- Petri Pohjola
- Tomi Salo
- Kari Naakka
- Jukka Falkman
- Vastuuhenkilö
- Mika Ijas
- Opintojakso
- S-04004
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii opintojaksossa testauksen ja käyttöönoton merkityksen olennaisena osana tuotevalmistusta ja asiakasluovutusta. Oppiminen on voimakkaasti sidoksissa oman ammattialan käytänteisiin. Tavoitteena on, että opiskelija oppii turvallisuuden, vaatimuk-senmukaisuuden ja elinkaariajattelun merkityksen osana tuotetoimitusta.
Sisältö (Opintojakso)
Testaus ja käyttöönottovaiheessa koestetaan valmistettu tuote ja siinä käytetty tekniikka.
Keskeinen sisältö on todeta eri menetelmin, että tuote täyttää määrittelyssä esitetyt vaatimukset luotettavasti, turvallisesti ja kestävästi. Tuotteeseen liittyy olennaisena osana sen dokumentointi sisältäen aikaisempien dokumenttien lisäksi huolto- ja kunnossapito-ohjeet sekä testauspöytäkirjat.
Tuloksena on koestettu, toimintakelpoinen tuote.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit, Portfoliot, Näytöt, Keskustelut, Vertais- ja itsearviointi
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Projektioppiminen, Tietoiskut, Työpajatyöskentely, Esitelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähtökohtana opiskelijan kokonaistyön mitoitus (27 h/op). Työnteko ja rytmitys on opiskelijavetoista, projektitavoitteen mukaista.
Sisällön jaksotus
Projektit etenevät omaan tahtiinsa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
oppimisprojektit ovat työelämälähtöisiä
Kansainvälisyys
Toteutus on tarjolla vaihto-opiskleijoille.
Lisätiedot
Opintojakson laajuus voi vaihdella välillä 5-10 op.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntö-jen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallis-tuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löy-tää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantavat vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä