Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-8-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 15.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 20.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Toni Leander
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Hanna-Kaisa Korpikoski
Opintojakso
7S-8

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolion palautus ja esittäminen keväällä 2016. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löytyvät opintojakson tabulasivulta (7S-8-3005 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi). Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen keväällä 2016. Opintojaksolla tärkeää on läsnäolo ryhmätapaamisissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-prosessipäiväkirjatyöskentely
-itsenäinen verkko-opiskelu
-portfoliotyöskentely
-TABULASIVU: 7S-8-3005 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syksy 2015: Lähiopetus ja itsenäinen työskentely 2 op = 54h, Kevät 2015 2 op

Sisällön jaksotus

Syksy 2015:
vko 35 ryhmätapaaminen 2,5 h
vko 40 ryhmätapaaminen 6,5 h + leirikoulu 12h
vko 44 ryhmätapaaminen 4h
vko 46 ryhmätapaaminen 4h
vko 49 ryhmätapaaminen 4 h
vko 50 Sosionomikoulutuksen joulujuhla 4 h
KEVÄT 2016:
11.1. ma ap harjoittelun tavoitteet 4 h
15.2. ma ip ryhmätapaaminen 4 h
Maaliskuu, ryhmät sopivat erilliset ajat, ryhmätapaaminen 4 h
7.4. to ap ryhmätapaaminen 4 h
26.4. ti ip portfolion valmistelua 4h
23.5. portfolio esitykset ja ammatillisen kasvun kevään päätös 8h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Senioripalvelu -harjoitteluun ja kevään Osallisuuden edistämisen -harjoitteluun.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä 24.8.- toukokuu 2016 koko vuoden oppimisen kokoavana prosessina.
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 15so ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B ja C, sekä niiden sisäisissä 11 opiskelijan pienryhmissä A1, A2, B1 jne.
RYHMIEN OHJAAJAT
RYHMÄ A (A1 ja A2)
Toni Leander
RYHMÄ B (B1 ja B2)
Hanna Korpikoski
RYHMÄ C (C1 ja C2)
Ulla-Maija Takkunen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sekä sosionomin roolia sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa aktiivisuuttaan ja oppimistapaansa, oppii hyväksymään itsensä ja tiedostaa sisäisen motivaationsa
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä

Siirry alkuun