Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)
Code: 7S-8-3005
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 15.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 20.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Ulla-Maija Takkunen
- Toni Leander
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Course
- 7S-8
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.
Content (course unit)
- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen
Exam schedules
Portfolion palautus ja esittäminen keväällä 2016. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löytyvät opintojakson tabulasivulta (7S-8-3005 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi). Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen keväällä 2016. Opintojaksolla tärkeää on läsnäolo ryhmätapaamisissa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-prosessipäiväkirjatyöskentely
-itsenäinen verkko-opiskelu
-portfoliotyöskentely
-TABULASIVU: 7S-8-3005 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Learning materials
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Student workload
Syksy 2015: Lähiopetus ja itsenäinen työskentely 2 op = 54h, Kevät 2015 2 op
Content scheduling
Syksy 2015:
vko 35 ryhmätapaaminen 2,5 h
vko 40 ryhmätapaaminen 6,5 h + leirikoulu 12h
vko 44 ryhmätapaaminen 4h
vko 46 ryhmätapaaminen 4h
vko 49 ryhmätapaaminen 4 h
vko 50 Sosionomikoulutuksen joulujuhla 4 h
KEVÄT 2016:
11.1. ma ap harjoittelun tavoitteet 4 h
15.2. ma ip ryhmätapaaminen 4 h
Maaliskuu, ryhmät sopivat erilliset ajat, ryhmätapaaminen 4 h
7.4. to ap ryhmätapaaminen 4 h
26.4. ti ip portfolion valmistelua 4h
23.5. portfolio esitykset ja ammatillisen kasvun kevään päätös 8h
Completion alternatives
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Practical training and working life cooperation
Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Senioripalvelu -harjoitteluun ja kevään Osallisuuden edistämisen -harjoitteluun.
Further information
Opintojakso toteutetaan aikavälillä 24.8.- toukokuu 2016 koko vuoden oppimisen kokoavana prosessina.
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 15so ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B ja C, sekä niiden sisäisissä 11 opiskelijan pienryhmissä A1, A2, B1 jne.
RYHMIEN OHJAAJAT
RYHMÄ A (A1 ja A2)
Toni Leander
RYHMÄ B (B1 ja B2)
Hanna Korpikoski
RYHMÄ C (C1 ja C2)
Ulla-Maija Takkunen
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sekä sosionomin roolia sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa aktiivisuuttaan ja oppimistapaansa, oppii hyväksymään itsensä ja tiedostaa sisäisen motivaationsa
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä