Preanalytiikka ja näytteenottotoiminta (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BB78-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.08.2015 - 15.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.08.2015 - 30.11.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 22
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marika Toivonen
- SEINÄJOKI VirtuaaliBIO
- Pienryhmät
- AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AB
- A
- B
- Opintojakso
- 7B00BB78
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-tietää miten laboratoriotutkimustarve määräytyy
-tietää preanalyyttisten tekijöiden vaikutukset laboratoriotutkimustuloksiin
-osaa ohjata asiakkaita ja muita ammattiryhmiä näytteenottoon
-tuntee näytteenottovälineet ja osaa verinäytteidenoton perustekniikat sekä näytteiden välittömän käsittelyn perusteet
- osaa ottaa luotettavat verinäytteet aseptisesti oikein
-osaa muiden yleisimpien näytteiden oton perusteet (mm. virtsa- ja ulostenäytteet, gynekologinen irtosolunäyte)
-osaa huolehtia potilaan turvallisuudesta ja työturvallisuudesta näytteenotossa
-osaa näytteiden kuljettamiseen ja lähettämiseen liittyvät yleisohjeet
-tuntee näytteenottotoimintaa ohjaavia ohjeistuksia, direktiivejä ja standardeja
Sisältö (Opintojakso)
Laboratoriotutkimuksen tarve
Laboratoriotutkimuspyyntö
Tutkimuslyhenteiden käyttö
Preanalyyttiset tekijät ja ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin valmistautumisessa
Verinäytteenottovälineet ja antikoagulantit
Laskimoverinäytteenotto eri menetelmillä
Laskimoverinäytteenoton komplikaatiot
Ihopistonäytteenotto ja sen komplikaatiot
Virtsa- ja ulostenäytteidenottoprosessi
Gynekologisen irtosolunäytteen ottoprosessi
Informaatioteknologian käyttö näytteenottoprosessissa
Työ- ja potilasturvallisuus näytteenotossa
Näytteiden käsittelyn, säilytyksen ja lähettämisen yleisperiaatteet
Postanalytiikka: laboratoriotutkimustuloksen arvioinnin ja vastaamisen perusperiaatteet
Näytteenottotoimintaa ohjaavia ohjeistuksia, direktiivejä ja standardeja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe
I uusinta
II uusinta ( tai tammikuussa)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe
Osallistuminen lähiopetukseen
Mahdollisten tehtävien suorittaminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Laboraatio-opetus
Itsenäinen opiskelu
Koe
Oppimateriaalit
Tuokko, S.,Rautajoki, A., Lehto, L. 2008. Kliiniset laboratorionäytteet- opas näytteiden ottoa varten. Tammi. Helsinki
tai Matikainen, A-M. Miettinen, M. ja Wasström, K. 2010. Näytteenottajan käsikirja. Edita. Helsinki
Preanalytiikan käsikirjat/Näytteenoton normistot
Erikseen osoitettavat suositukset ja normistot mm. NCCLS, SFS-EN ISO 15189 ja SFS-EN ISO/IEC 17025, Direktiivi 2010/32/EU
Lähiopetuksen materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
28+6 h AB Lähiopetus Marika Toivonen (sis. kokeen)
16+ 4 h laboraatioita pienryhmissä
54 h itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
Pääosa 1. periodissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetukseen osallistuminen välttämätöntä tavoitteiden saavuttamiseksi
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
•Tunnistaa ja osaa määritellä näytteenottotoimintaan ja preanalytiikkaan liittyvät välineet, ilmiöt ja peruskäsitteistön
Tuntee erilaisia näytteenoton menettely-/toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan
•Suoriutuu mekaanisesti / rutiininomaisesti/ vain ennalta opitun mallin mukaisesti ohjeistetuista preanalytiikan ja näytteenottotehtävistä
•Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa arvioida omaa toimintaansa näytteenotossa ja preanalytiikassa
•Osaa ottaa huomioon toimintansa taloudelliset seuraukset ja terveysalan /bioanalyytikon eettiset ohjeet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
•Jäsentää näytteenottotoimintaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet
Osaa valita eri välineistä ja toimintavaihtoehdoista sopivimman menettelytavan näytteenottotoiminnassa ja perustella valintansa
•Osaa ottaa erilaiset laboratorionäytteet laadukkaasti ja turvallisesti
•Osaa suorittaa preanalytiikan eri työvaiheet laadukkaasti
•Työskentelee huolellisesti ja suunnitelmallisesti näytteenottotyössä ja preanalytiikassa
•Toteuttaa hyvää työ- ja potilasturvallisuutta
•Osaa soveltaa osaamistaan tilanteiden ja tehtävien edellyttämällä tavalla
•Osaa toimia työyhteisössä ja asiakastyössä yhteistyössä vastuullisesti
•Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
•Analysoi laaja-alaisesti näytteenottotoimintaan liittyviä käsitteitä ja toimintatapoja
Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja näytteenottotoiminnassa ja perustella valintojaan vakuuttavasti
•Osaa ottaa erilaiset laboratorionäytteet laadukkaasti ja turvallisesti sekä suorittaa preanalytiikan eri työvaiheet laadukkaasti
Työskentelee huolellisesti ja suunnitelmallisesti näytteenottotyössä ja preanalytiikassa
Toteuttaa kiitettävää työ- ja potilasturvallisuutta
•Arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
•Toimii vastuullisesti ja rakentavasti työyhteisössä ja asiakastyössä sekä pyrkii osallistumaan näytteenottotoiminnan ja preanalytiikan kehittämiseen
•Ottaa huomioon toiminnassaan taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset