Skip to main content

Preanalytics and Sampling (4 cr)

Code: 7B00BB78-3005

General information


Enrolment period
24.08.2015 - 15.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.08.2015 - 30.11.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Biomedical Laboratory Science
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 22
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Marika Toivonen
SEINÄJOKI VirtuaaliBIO
Small groups
AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
AB
A
B
Course
7B00BB78

Objectives (course unit)

Students
- know how the demand for laboratory tests is determined
- know the effects of preanalytical factors on laboratory results
- can guide clients and other health care professionals in issues concerning sampling
- manage equipment and basic techniques of blood sample collecting and immediate specimen handling
- can collect reliable blood samples aseptically
- know basics of collecting other common laboratory samples (for example urine, faeces, cervical smears)
- can take care of the patient's safety and occupational safety during the sample taking
- know general instructions concerning specimen transportation
- know recommendations, directives and standards concerning sampling

Content (course unit)

Need for laboratory tests
Laboratory test requests
Use of abbreviations for laboratory tests
Preanalytical factors and guidance in preparing for laboratory tests
Equipment for blood sample collection and anticoagulants
Venepuncture by different methods
Complications of venepuncture
Skin puncture sampling and related complications
Urine and faecal sample collection process
Cervical smear collection process
Information technology in sample taking process
Occupational and patient safety in sample collection process
General principles of sample handling, preservation and transportation
Postanalytics: general principles of evaluating and reporting laboratory results
Recommendations, directives and standards concerning sampling

Exam schedules

Koe
I uusinta
II uusinta ( tai tammikuussa)

Evaluation methods and criteria

Kirjallinen koe
Osallistuminen lähiopetukseen
Mahdollisten tehtävien suorittaminen

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus
Laboraatio-opetus
Itsenäinen opiskelu
Koe

Learning materials

Tuokko, S.,Rautajoki, A., Lehto, L. 2008. Kliiniset laboratorionäytteet- opas näytteiden ottoa varten. Tammi. Helsinki
tai Matikainen, A-M. Miettinen, M. ja Wasström, K. 2010. Näytteenottajan käsikirja. Edita. Helsinki
Preanalytiikan käsikirjat/Näytteenoton normistot
Erikseen osoitettavat suositukset ja normistot mm. NCCLS, SFS-EN ISO 15189 ja SFS-EN ISO/IEC 17025, Direktiivi 2010/32/EU
Lähiopetuksen materiaali

Student workload

28+6 h AB Lähiopetus Marika Toivonen (sis. kokeen)
16+ 4 h laboraatioita pienryhmissä
54 h itsenäistä opiskelua

Content scheduling

Pääosa 1. periodissa.

Completion alternatives

AHOT

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Lähiopetukseen osallistuminen välttämätöntä tavoitteiden saavuttamiseksi

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

•Tunnistaa ja osaa määritellä näytteenottotoimintaan ja preanalytiikkaan liittyvät välineet, ilmiöt ja peruskäsitteistön
Tuntee erilaisia näytteenoton menettely-/toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan
•Suoriutuu mekaanisesti / rutiininomaisesti/ vain ennalta opitun mallin mukaisesti ohjeistetuista preanalytiikan ja näytteenottotehtävistä
•Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa arvioida omaa toimintaansa näytteenotossa ja preanalytiikassa
•Osaa ottaa huomioon toimintansa taloudelliset seuraukset ja terveysalan /bioanalyytikon eettiset ohjeet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

•Jäsentää näytteenottotoimintaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet
Osaa valita eri välineistä ja toimintavaihtoehdoista sopivimman menettelytavan näytteenottotoiminnassa ja perustella valintansa
•Osaa ottaa erilaiset laboratorionäytteet laadukkaasti ja turvallisesti
•Osaa suorittaa preanalytiikan eri työvaiheet laadukkaasti
•Työskentelee huolellisesti ja suunnitelmallisesti näytteenottotyössä ja preanalytiikassa
•Toteuttaa hyvää työ- ja potilasturvallisuutta
•Osaa soveltaa osaamistaan tilanteiden ja tehtävien edellyttämällä tavalla
•Osaa toimia työyhteisössä ja asiakastyössä yhteistyössä vastuullisesti
•Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

•Analysoi laaja-alaisesti näytteenottotoimintaan liittyviä käsitteitä ja toimintatapoja
Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja näytteenottotoiminnassa ja perustella valintojaan vakuuttavasti
•Osaa ottaa erilaiset laboratorionäytteet laadukkaasti ja turvallisesti sekä suorittaa preanalytiikan eri työvaiheet laadukkaasti
Työskentelee huolellisesti ja suunnitelmallisesti näytteenottotyössä ja preanalytiikassa
Toteuttaa kiitettävää työ- ja potilasturvallisuutta
•Arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
•Toimii vastuullisesti ja rakentavasti työyhteisössä ja asiakastyössä sekä pyrkii osallistumaan näytteenottotoiminnan ja preanalytiikan kehittämiseen
•Ottaa huomioon toiminnassaan taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Go back to top of page