Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 18.12.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 31.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Heleena Laitinen
Tapio Yrjölä
Opintojakso
7K00BK28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelu, harjoitukset, verkkotyöskentely.

Oppimateriaalit

Opetuskirjallisuus täsmentyy kurssin alussa.
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kyngäs, H ja Lauri S. Hoitotieteen teorian kehittäminen, soveltuvin osin
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin.
Opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, josta 40h lähiopetusta ja itsenäisen työn sekä tentit 95 h

Sisällön jaksotus

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet 2op
Osa 3. Tilastotiede 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäinen luentokerralle (joka on 7.1.2016) on osallistumisvelvoite. Kurssiin kuuluu tehtäviä, jotka on hyväksytysti suoritettava kurssin aikana. Tehtävien hyväksytyllä suorittamisellaq voi olla vaikutusta lopulliseen arvioon.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein

Siirry alkuun