Nursing Science and Nursing Research (5 cr)
Code: 7K00BK28-3007
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 18.12.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 31.03.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Heleena Laitinen
- Tapio Yrjölä
- Course
- 7K00BK28
Objectives (course unit)
Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research
Content (course unit)
-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work
Prerequisites (course unit)
Learning Skills and Basics of Nursing Science
Exam schedules
Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Assessment methods and criteria
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen
Teaching methods
Luennot, opetuskeskustelu, harjoitukset, verkkotyöskentely.
Learning materials
Opetuskirjallisuus täsmentyy kurssin alussa.
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kyngäs, H ja Lauri S. Hoitotieteen teorian kehittäminen, soveltuvin osin
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin.
Opettajan osoittama materiaali.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, josta 40h lähiopetusta ja itsenäisen työn sekä tentit 95 h
Content scheduling
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet 2op
Osa 3. Tilastotiede 1op
Further information
Ensimmäinen luentokerralle (joka on 7.1.2016) on osallistumisvelvoite. Kurssiin kuuluu tehtäviä, jotka on hyväksytysti suoritettava kurssin aikana. Tehtävien hyväksytyllä suorittamisellaq voi olla vaikutusta lopulliseen arvioon.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein