Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2014 - 08.03.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.03.2015 - 17.05.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
27 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heidi Valtatie
Sanna Laiho
Tarja Ratia
Terhi Pekkinen
Vastuuhenkilö
Terhi Pekkinen
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1 Vuorovaikutus. Ryhmätentti 11.5., uusintatentit syksyllä 2015 (yksilötenttinä, päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin)
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen, tentti 26.5, yksilötentti, uusintatentit syksyllä 2015 18.8 ja 6.10

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Vuorovaikutus hoitotyössä 3 op. Ryhmätentti: numeerinen arviointi 0-5,painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1 op, tentti: numeerinen arviointi 0-5, painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely, pakollinen osallistuminen opetukseen, tehtävien tekeminen ja palauttaminen sovitusti
-hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen - Lähiopetus - Opetuskeskustelu - Pienryhmätyöskentely - Toiminnalliset menetelmät - Simulaatio
Oppimismuistion tekeminen, muut tehtävät tabulassa
Pienryhmätyöskentely:
1 lk ja purku, toiminnan suunnittelu ja toteutus yhteistyökumppanien kanssa (Validia ja Sammon päiväkoti)
2 lk Kaikki osallistuvat Tampereen viittomakieliset ry:n järjestämään yleiseen luentoon 14.4. klo 10.15-11.45, R1-01. Lähtökohdan purku (liittyen ko luentoon) pidetään pienryhmittäin lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Tentittävä materiaali: Vilén, Leppämäki, Ekström (2008): Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos. S. s. 11 – 126, 192 – 206, 237 – 347.
Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Tunnilla käsitellyt asiat ja aiheet
Ajankohtaiset artikkelit ja muu tunnilla osoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40h Itsenäinen opiskelu 60h

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1 op
Osa 3 Pienryhmätyöskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Osa opinnoista toteutuu verkossa sekä Validiatalossa ja Sammonkadun päiväkodissa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

T Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa. Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kotegoria sisältyy alempaan Tietää mitä vuorovaikutus on Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Kiitettävä
K Ylempi kotegoria sisältyy alempaan Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävä
K Ylempi kotegoria sisältyy alempaan Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun