Siirry suoraan sisältöön

Viestintä ja opiskelutaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5T00BD03-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 14.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Talotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettajat
Helena Lintunen
Vastuuhenkilö
Pirkko Harsia
Pienryhmät
Avoin (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
Pienryhmät
Avoin
Opintojakso
5T00BD03

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavastI
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia.

Sisältö (Opintojakso)

Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen.
Havainnollistaminen, äänenkäyttö, olemusviestintä, puheen sisältö ja rakenne, palaute, arviointi, tilannepuheet, vaikuttavat puheet, tiedottavat puheet, ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Tekniseen kirjoittamiseen ja teknisten dokumenttien laadinta, kielenhuolto, asiakirjastandardi, raportoinnin perusteet, muistio, työnhaku (+asiakirjat), tiedottaminen, liikekirjeet.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen, jatkuva näyttö. Opintojakson alussa kielenhuollon testi (osaamistason määrittäminen), palautettavat tehtävät, puhe-esitykset, opponointi. Arvosana määräytyy suoritettujen tehtävien arviointien keskiarvona.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa ja Tabulassa jaettava materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laskennallisesti yhtä opintopistettä kohti on noin 12 lähiopetustuntia ja noin 15 opiskelijan itsenäistä työtuntia.

Sisällön jaksotus

Kielenhuolto, asiatyylin perusteet, asiakirjastandardi. Työelämän tekstilajit (sähköposti, liikekirjeet, tiedote, ohjeet, työnhaun asiakirjat jne.).
Raportoinnin perusteet. Vertailuraportin kirjoittaminen. Ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Puheviestinnän perusteet: esiintymisjännitys, esityksen valmistelu ja pitäminen. Haastattelujen suullinen raportointi pareittain. Vertailuraportin suullinen esittäminen ja vertaisarviointi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista, mahdollisista hyväksiluvuista ja AHOT-menettelyistä tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa. AHOT-menettelystä pitää sopia kolmen (3) viikon kuluessa opintojakson alkamisesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Parityönä tehtävä haastattelu integroidaan ammattiaineiden opintojaksoihin. Haastateltavat ovat talotekniikan insinöörejä ja muita asiantuntijoita Tampereen seudun yrityksistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Haastattelutehtävä toteutetaan siten, että jokaisessa parissa on sekä sähkö- että LVI-suuntautumisvaihtoehdon opiskelija.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei suorita eikä palauta tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Teksteissä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Raportin asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan, tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei vastaa ohjeita, ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemrkinnät vastaavat pääosin ohjeita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.

Siirry alkuun