Skip to main content

Finnish Language and Communication (4 cr)

Code: 5T00BD03-3007

General information


Enrolment period
27.07.2015 - 06.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 14.12.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, HVAC Systems
Teachers
Helena Lintunen
Person in charge
Pirkko Harsia
Small groups
Avoin (Size: 1 . Open UAS : 1.)
Small groups
Avoin
Course
5T00BD03

Objectives (course unit)

The student
- uses different ways of learning and knows how to use them when learning independently and in groups
- is able to determine the need for information, evaluate and apply information and knows how to search for information from various sources.
- knows how to communicate appropriately in the various working life situations
- takes into account the recipient’s situation and requirements in the field and knows how to communicate in a structured, understandable an effective way.
- develops his/her communication skills as part of professional development.
- is able to write documents, reports and accounts

Content (course unit)

The learning process and critical reading skills. Learning environments and sources of information. Evaluation and development of own learning.
Illustrations, use of voice, body language. Contents and structure of speeches. Feedback and evaluation. Speeches in various occasions and effective speaking. Basics of group work and negotiations. Writing technical documents, standards, basics of report writing, memos, job application, informing, business correspondence.

Exam schedules

Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa opintojakson alussa.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen, jatkuva näyttö. Opintojakson alussa kielenhuollon testi (osaamistason määrittäminen), palautettavat tehtävät, puhe-esitykset, opponointi. Arvosana määräytyy suoritettujen tehtävien arviointien keskiarvona.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, harjoitukset, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt

Learning materials

Lähiopetuksessa ja Tabulassa jaettava materiaali

Student workload

Laskennallisesti yhtä opintopistettä kohti on noin 12 lähiopetustuntia ja noin 15 opiskelijan itsenäistä työtuntia.

Content scheduling

Kielenhuolto, asiatyylin perusteet, asiakirjastandardi. Työelämän tekstilajit (sähköposti, liikekirjeet, tiedote, ohjeet, työnhaun asiakirjat jne.).
Raportoinnin perusteet. Vertailuraportin kirjoittaminen. Ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Puheviestinnän perusteet: esiintymisjännitys, esityksen valmistelu ja pitäminen. Haastattelujen suullinen raportointi pareittain. Vertailuraportin suullinen esittäminen ja vertaisarviointi.

Completion alternatives

Valinnaisista suoritustavoista, mahdollisista hyväksiluvuista ja AHOT-menettelyistä tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa. AHOT-menettelystä pitää sopia kolmen (3) viikon kuluessa opintojakson alkamisesta.

Practical training and working life cooperation

Parityönä tehtävä haastattelu integroidaan ammattiaineiden opintojaksoihin. Haastateltavat ovat talotekniikan insinöörejä ja muita asiantuntijoita Tampereen seudun yrityksistä.

Further information

Haastattelutehtävä toteutetaan siten, että jokaisessa parissa on sekä sähkö- että LVI-suuntautumisvaihtoehdon opiskelija.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei suorita eikä palauta tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Teksteissä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Raportin asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan, tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei vastaa ohjeita, ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemrkinnät vastaavat pääosin ohjeita.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.

Go back to top of page