Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3025
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.08.2015 - 11.10.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.10.2015 - 07.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 27 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heidi Valtatie
- Katja Hautsalo
- Terhi Pekkinen
- Anne-Marie Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Katja Hautsalo
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa1 Vuorovaikutus
-tentti 2.12.2015
-uusintapäivät 12.1.2016, 9.2.2015
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen
tentti 12.11.2015 klo 9-10
uusinnat 8.12.2015 ja 12.1.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5. Ryhmätentti, mukaan yksi A4 lunttilappu (saa olla kirjoitettu molemmin puolin)
-oppimispäiväkirjan yhteenveto
-ryhmätyöskentely, sisältää mm. järjestöpäivään liittyen tehtävän.
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-toteutuu toimintatuokioiden suunnittelulla sekä käytännön toteuttamisella päiväkodissa/validia-talolla. Ryhmä tekee yhteenvedon/itsearvioinnin toimintaaamupäivästä ja palauttaa sen pienryhmän opettajalleen.
-hyväksytty / hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Simulaatio
- Oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
-ajankohtaiset artikkelit, muu kirjallisuus ja tuntimateriaali
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 40h itsenäinen opiskelu 68h
Lisätietoja opiskelijoille
.Opiskelijalla on oikeus ja velvollisuus osallistua opetukseen
.Orientaatiotunti ja opintojakson osan aloitustunneilla läsnäolo pakollinen
.Pienryhmän työskentelyssä (Validia/päiväkoti) läsnäolo pakollista
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi kategoria sisältää alemman
T
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
H
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
K
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät