Professional Communication (4 cr)
Code: 7K00BC54-3025
General information
- Enrolment period
- 19.08.2015 - 11.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.10.2015 - 07.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 27 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Heidi Valtatie
- Katja Hautsalo
- Terhi Pekkinen
- Anne-Marie Lehtonen
- Person in charge
- Katja Hautsalo
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00BC54
Objectives (course unit)
The student
-knows the bases for professional communication;
-is able to act as a professional in the work community;
-identifies his/her own strengths and developmental challenges in interaction;
-is able to develop his/her interaction skills with people of all ages, and in different life situations and cultures.
Content (course unit)
-professional communication in collaboration with individuals and families
-professional performance in work community
-identification and evaluation of personal communication skills
-multicultural nursing
-interaction with an individual with memory disorders
-interaction with an aggressive individual
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Osa1 Vuorovaikutus
-tentti 2.12.2015
-uusintapäivät 12.1.2016, 9.2.2015
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen
tentti 12.11.2015 klo 9-10
uusinnat 8.12.2015 ja 12.1.2016
Evaluation methods and criteria
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5. Ryhmätentti, mukaan yksi A4 lunttilappu (saa olla kirjoitettu molemmin puolin)
-oppimispäiväkirjan yhteenveto
-ryhmätyöskentely, sisältää mm. järjestöpäivään liittyen tehtävän.
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-toteutuu toimintatuokioiden suunnittelulla sekä käytännön toteuttamisella päiväkodissa/validia-talolla. Ryhmä tekee yhteenvedon/itsearvioinnin toimintaaamupäivästä ja palauttaa sen pienryhmän opettajalleen.
-hyväksytty / hylätty
Teaching methods
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Simulaatio
- Oppimispäiväkirja
Learning materials
-ajankohtaiset artikkelit, muu kirjallisuus ja tuntimateriaali
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T & Forder M. (toim.) Muistisairaan kuntouttava hoito. Duodecim. Saatavissa myös verkkojulkaisuna. Kirjasta luvut: 1,2,4,5,6,9,10,12.
Student workload
Lähiopetus 40h itsenäinen opiskelu 68h
Further information
.Opiskelijalla on oikeus ja velvollisuus osallistua opetukseen
.Orientaatiotunti ja opintojakson osan aloitustunneilla läsnäolo pakollinen
.Pienryhmän työskentelyssä (Validia/päiväkoti) läsnäolo pakollista
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää alemman
T
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
H
Tietää mitä vuorovaikutus on
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
K
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät