Ruotsin kielen kirjallinen taito (2 op)
Toteutuksen tunnus: A-PLT032-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2015 - 07.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tietojenkäsittely
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne Kerttula
- Opintojakso
- A-PLT032
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija pystyy toimimaan oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä. Hän kykenee vuorovaikutteiseen asiakaslähtöiseen viestintään, hankkimaan ja hyödyntämään omaan alaansa liittyvää tietoa sekä kehittämään asiantuntijuuttaan. Opiskelijalla on myönteinen asenne oppimiseen ja realistinen käsitys omasta kielitaidostaan, jota hän osaa ja haluaa kehittää itsenäisen opiskelun avulla.
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1: kynnystaso, selviytyminen kielialueella
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakso perustuu ammattialan lähtökohtiin työelämän autenttiset viestintätilanteet huomioiden. Ydinosaamisen aihealueita ovat:
- Koulutus, työnhaku ja työ: opiskelija osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan sekä tehtävistään
- Työympäristö ja yhteiskunta: opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- Suhdeverkostokontaktit/asiakaskontaktit: opiskelija osaa viestiä asiakaslähtöisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
- Oman alan keskeinen terminologia: opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää oman alansa keskeistä erityisterminologiaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti ja suullinen pienryhmissä 16.12 ja sanakoe 9.12.2015
Uusinta kielten yleisinä tenttipäivinä:
1. uusinta 14.1.2016
2. uusinta 18.2.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen arviointi: tentti (80 %arvosanasta) ja sanakoe (20 % arvosanasta).
Läsnäolo 75%.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, kirjalliset harjoitukset, opetussimulaatiot ja -pelit, itsenäinen verkko-opiskelu, raportti/työselostus, referaatti/essee ja kirjallinen tentti.
Oppimateriaalit
Ohinen-Salvén: Jobba med IT (Edita) sekä opettajan oma materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsin suullinen ja kirjallinen kurssi yht. 3 op.
Lähiopetus keskiviikkoisin klo 17.00-20 (luokka C3-02) + opiskelijan itsenäinen työskentely.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taitotaso 1
Opiskelija
- osaa kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- selviytyy kaikkein tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän suullisissa kielenkäyttötilanteissa ja pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi
- käyttää tavallisinta oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä yksinkertaisia rakenteita
- tarvitsee paljon tukea vuorovaikutustilanteissa
- osaa ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taitotaso 3
Opiskelija
- osaa kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä sekä ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa kielenkäyttötilanteissa
- käyttää oman alansa perussanastoa, tilanteen vaatimaa yleiskielen sanastoa sekä jokseenkin virheettömiä rakenteita
- osaa sopeuttaa kielenkäyttönsä vuorovaikutustilanteen mukaan
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Taitotaso 5
Opiskelija
- osaa esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita
- selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa kielenkäyttötilanteissa
- käyttää laajahkoa oman alansa ja yleiskielen perussanastoa sekä hallitsee rakenteet suhteellisen hyvin
- pystyy viestimään pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla
- osaa hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja