Siirry suoraan sisältöön

Metsän uudistaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BG62-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.01.2016 - 14.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2016 - 13.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Manne Viljamaa
Pirjo Puustjärvi
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00BG62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tuntee metsien uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa uudistamisratkaisuja tehdessään
-tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
-tuntee erilaiset metsänuudistamisen menetelmät ja osaa valita metsikölle sopivan uudistamismenetelmän ja laatia uudistamissuunnitelman
-tuntee metsän uudistamista koskevat metsälain määräykset
-tuntee metsien uudistamisen liittyvät maaperä- ja vesistövaikutukset ja niiden hallintaan liittyvät suositukset
-osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä
-tuntee metsänuudistamisen laadunseurannan menetelmät ja osaa arvioida toteutetun metsänuudistamisen laadun maastossa
-osaa toimia ohjatusti pienimuotoisessa projektissa
-osaa soveltaa tilastollisia perustunnuksia mitatun aineiston tulkinnassa.

Sisältö (Opintojakso)

Uudistamiskypsyys ja sen määrittäminen. Metsien uudistamismenetelmät osavaiheineen. Metsänuudistamisen vesistö- ja maaperävaikutukset sekä niiden minimoiminen käytännön toimenpiteissä. Metsän istutus ja kylvö käytännnön työlajina. Metsän uudistamisen laadunseuranta ja uudistusalan inventointi. Tilastolliset keskiluvut ja hajontaluvut.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentti perjantaina 1.4.
Kirjallinen välikoe verkossa (avoinna 6.5. ip -8.5.) (uusinnat normaalina tenttinä, 1. uusinta 31.5. klo 9.15-12 luokka F2-05, 2. uusinta elokuun lopulla 2016)
Maastotentti näyttökokeena 12.5. (1. uusintamahdollisuus 31.5.klo 13-16, 2. uusinta syksyllä 2016)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti 20 %
Välikoe 25 % (vaihtoehtoisesti oppimispäiväkirja)
Maastokoe 35 %
Tutoriaalityöskentely 10 %
Maastoharjoitukset 10 %
Maasto-opetuksessa on 80 % läsnäolovelvoite
Maastoharjoitusten raportit (ja vastaavat) palautettava
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, maastoretkeilyt ja -harjoitukset, käytännön metsänviljelyviikko, vierailu metsäpuiden taimitarhalle ja siemenkeskukseen

Oppimateriaalit

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.metla.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta noin 120 tuntia, tutoriaalit noin 10 tuntia, ryhmäharjoituksia noin 20 tuntia, itsenäistä opiskelua noin 110 tuntia

Sisällön jaksotus

Metsänuudistamisen taustat ja metsäpuiden luontainen lisääntyminen ja uudistuminen
Uudistamiskypsyys
Metsänuudistamisen menetelmät (uudistamis- ja muokkaustavat ym.)
Metsänuudistamisen laatu ja sen mittaaminen ja tulosten analysointi
Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto ja metsänviljely kokonaisuutena

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Välikokeen sijasta voi tehdä koko opintojakson kattavan oppimispäiväkirjan
Käytännön metsänviljelyviikolle (2.-10.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Opintojaksoon sisältyvälle siemenkeskus- ja taimitarharetkeilylle on kuitenkin osallistuttava, jos se osuu tuolle viikolle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tehdään uudistusalojen inventointityötä UPM Kymmenelle, metsänviljelykohteet ovat eri maanomistajien mailla (mhy/metsäyhtiö toimeksiantajana), vierailu Tapion siemenkeskukseen ja metsäpuiden taimitarhalle

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu riittävästi pakollisiin maasto-osuuksiin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja tutoriaali-istunnoissa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tutoriaali-istuntoihin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä

Siirry alkuun