Skip to main content

Forest Regeneration (10cr)

Code: 6M00BG62-3003

General information


Enrolment period
25.01.2016 - 14.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.03.2016 - 13.05.2016
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Pirjo Puustjärvi
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BG62

Objectives (course unit)

The student:
-knows the factors and processes influencing the regeneration ecology of forests
and is able to apply this information when choosing the regeneration method
-knows the factors affecting regeneration maturity and is able to define in the field when a forest is mature for regeneration
-knows different regeneration methods, is able to choose a suitable regeneration method for a forest stand and make a regeneration plan
-knows the regulations of Forest Act concerning forest regeneration
-knows how forest regeneration affects on soils and water ecosystems
- knows how to minimize negative impacts of forest regeneration on soils and water ecosystems
-can plant and seed forest in practice
-knows how to evaluate the quality of forest regeneration in theory and in practice
-is able to work in a small project under guidance
-knows the statistical concepts mean, median,mode and standard deviation and can use them when interpreting measured results of a forest inventory.

Content (course unit)

Regeneration maturity and defining it in practice, forest regeneration methods, effects of forest regeneration in water and soil ecosystems and minimizing them in practical operations, tree planting and seeding, forest regeneration quality and its evaluation, basics of project work, statistical concepts.

Exam schedules

Kirjatentti perjantaina 1.4.
Kirjallinen välikoe verkossa (avoinna 6.5. ip -8.5.) (uusinnat normaalina tenttinä, 1. uusinta 31.5. klo 9.15-12 luokka F2-05, 2. uusinta elokuun lopulla 2016)
Maastotentti näyttökokeena 12.5. (1. uusintamahdollisuus 31.5.klo 13-16, 2. uusinta syksyllä 2016)

Assessment methods and criteria

Kirjatentti 20 %
Välikoe 25 % (vaihtoehtoisesti oppimispäiväkirja)
Maastokoe 35 %
Tutoriaalityöskentely 10 %
Maastoharjoitukset 10 %
Maasto-opetuksessa on 80 % läsnäolovelvoite
Maastoharjoitusten raportit (ja vastaavat) palautettava
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelut, maastoretkeilyt ja -harjoitukset, käytännön metsänviljelyviikko, vierailu metsäpuiden taimitarhalle ja siemenkeskukseen

Learning materials

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.metla.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali

Student workload

Lähiopetusta noin 120 tuntia, tutoriaalit noin 10 tuntia, ryhmäharjoituksia noin 20 tuntia, itsenäistä opiskelua noin 110 tuntia

Content scheduling

Metsänuudistamisen taustat ja metsäpuiden luontainen lisääntyminen ja uudistuminen
Uudistamiskypsyys
Metsänuudistamisen menetelmät (uudistamis- ja muokkaustavat ym.)
Metsänuudistamisen laatu ja sen mittaaminen ja tulosten analysointi
Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto ja metsänviljely kokonaisuutena

Completion alternatives

Välikokeen sijasta voi tehdä koko opintojakson kattavan oppimispäiväkirjan
Käytännön metsänviljelyviikolle (2.-10.5) ei tarvitse osallistua, jos on suorittanut metsäalan perustutkinnon tai on todistettavasti (työtodistus) tehnyt metsän istutus- ja kylvötyötä aiemmin. Opintojaksoon sisältyvälle siemenkeskus- ja taimitarharetkeilylle on kuitenkin osallistuttava, jos se osuu tuolle viikolle.

Practical training and working life cooperation

Opintojakson aikana tehdään uudistusalojen inventointityötä UPM Kymmenelle, metsänviljelykohteet ovat eri maanomistajien mailla (mhy/metsäyhtiö toimeksiantajana), vierailu Tapion siemenkeskukseen ja metsäpuiden taimitarhalle

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu riittävästi pakollisiin maasto-osuuksiin.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja tutoriaali-istunnoissa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tutoriaali-istuntoihin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä

Go back to top of page