Metsäluonnon monimuotoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BG58-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.01.2016 - 16.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2016 - 11.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääpiirteet sekä luonnonmetsien häiriö- ja sukkessiodynamiikan perusteet
-tuntee elävien ja kuolleiden puiden merkityksen metsälajistolle
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja erilaisten luontotyyppien merkityksen luonnon monimuotoisuudelle
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston ja luontotyyppien uhanalaistumiseen
-tuntee uhanalaisia metsälajeja ja lajiryhmiä, niiden elinympäristövaatimuksia ja niiden uhanalaistumisen syitä
-tuntee metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinovalikoiman, nykytilanteen ja haasteet
Sisältö (Opintojakso)
Metsäekosysteemien lajisto, rakenne ja toiminta. Luonnonmetsien häiriöt ja sukkessiot. Elävät ja kuolleet puut metsälajien elinympäristöinä. Erilaiset luontotyypit ja niiden merkitys monimuotoisuudelle. Lajiston ja luontotyyppien uhanalaisuus ja siihen vaikuttavat tekijät. Uhanalaisten metsälajien elinympäristövaatimukset ja uhanalaistumisen syyt. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, haasteet ja keinovalikoima
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti maanantaina 11.4.2016 klo 12.15-15.00
1. uusintatentti viikolla 19
2. uusintatentti elokuun 2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputentti 60%
Ryhmätyö ja sen esitys 40%
Kiittettävä, aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen tiedonhankinta,ryhmäkeskustelut, ryhmätyö ja sen esitys, koosteluennot,maastoretkeily,itseopiskelutehtävät
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Opetusmateriaalin tarkempi kohdentaminen eri teemoihin esitetty Tabulassa.
Sisällön jaksotus
Opetus toteutetaan viidessä teemassa seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen 5. Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot.
Teemat 1,2,4 ja 5 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku
ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 4 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan ryhmätöiden esityksinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut (100%), maastoretkeily, oman ryhmän luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluihin eikä osaa vastata keskusteluissa esiintuleviin kysymyksiin. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön valmisteluun tai esittämiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt jonkin verran itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä.