Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)
Code: 6M00BG58-3004
General information
- Enrolment period
- 25.01.2016 - 16.03.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.03.2016 - 11.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection
Content (course unit)
The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.
Exam schedules
Lopputentti maanantaina 11.4.2016 klo 12.15-15.00
1. uusintatentti viikolla 19
2. uusintatentti elokuun 2016
Assessment methods and criteria
Lopputentti 60%
Ryhmätyö ja sen esitys 40%
Kiittettävä, aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Itsenäinen tiedonhankinta,ryhmäkeskustelut, ryhmätyö ja sen esitys, koosteluennot,maastoretkeily,itseopiskelutehtävät
Learning materials
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Opetusmateriaalin tarkempi kohdentaminen eri teemoihin esitetty Tabulassa.
Content scheduling
Opetus toteutetaan viidessä teemassa seuraavassa järjestyksessä: 1. luonnonmetsä, 2. metsälajit ja niiden elinympäristöt, 3. metsäluonnon luontotyypit, 4. metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen 5. Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot.
Teemat 1,2,4 ja 5 toteutetaan itseopiskelu kirjallisuudesta - purku
ryhmäkeskustelussa periaatteella, teema 4 metsäluonnon luontotyypit toteutetaan ryhmätöiden esityksinä.
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Ei ole
International connections
Ei ole
Further information
Läsnäolovelvollisuus: kurssin aloitus, ryhmäkeskustelut (100%), maastoretkeily, oman ryhmän luontotyyppiesityksen esittäminen.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole valmistautunut ryhmäkeskusteluihin eikä osaa vastata keskusteluissa esiintuleviin kysymyksiin. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyön valmisteluun tai esittämiseen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista ja hän hallitsee opintosisältöjen peruskäsitteitä vain ylimalkaisesti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt jonkin verran itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskenäiset yhteydet.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä . Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti. Ryhmäkeskusteluissa opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja hän osaa tuoda keskusteluun uusia avauksia ja esittää asian ymmärtämistä syventäviä kysymyksiä.