Integraatioprojekti (5 op)
Toteutuksen tunnus: TT-4102-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2015 - 16.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Talotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Talotekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Eero Kulmala
- Erkki Lipsanen
- Opintojakso
- TT-4102
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelijalla on syventynyttä oman alansa osaamista. Opiskelija osaa hankkia ja muokata tietoa eri lähteistä ja suhteuttaa aiemman tiedon uuteen tietoon.
Opiskelija pystyy näkemään ja ottamaan huomioon sekä omat että muiden tavoitteet. Opiskelija tunnistaa eri alojen käytänteitä ja osaa toimia eri alojen toimijoiden kanssa.
Opiskelija tunnistaa innovaatioprosessin luonteen ja tunnistaa luovan ongelmaratkaisuprosessin. Opiskelija osaa vakuuttaa ja perustella omia valintojaan ja näkemyksiään osana yhteistoiminnallista projektia.
Sisältö (Opintojakso)
Ongelmaratkaisutekniikat. Asiantuntijuus sekä sopiminen ja sitoutuminen toimintatapana. Käytännöllisten ja luovia ratkaisujen kehittäminen. Projekti-, verkosto- ja verkkotyöskentely kehittämistoiminnassa. Projektityöskentelyn periaatteet: suunnittelu, aikataulutus, viestintä, markkinointi.Yhteistyötaidot ja sidosryhmätoiminta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Varsinaista loppukoetta ei ole. Harjoitustyö on palautettava määräaikaan mennessä, rästipalautus mahdollista vain, jos harjoitustyön palutus on tehty määräajassa. Harjoitustyön rästipalautus uusintatenttipäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 1-5. Arvosana 0 merkitsee hylättyä suoritusta. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen sekä harjoituksiin.
Harjoitustyö arvioidaan sekä ryhmäarviolla, että henkilökohtaisella arviolla.
Harjoitustyö on palautettava määräajassa, myöhästyminen pudottaa arvosanaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, ongelmalähtöinen opiskelu, raportointi ryhmätyöskentelystä, itsenäinen verkko-opiskelu, projektityöskentelyä
Opintojaksolla korostuu selville ottamisen oppimistavan hyödyntämiskyky.
Oppimateriaalit
Opettajien luentomateriaali, kaikki aikaisempi opetusmateriaali, LVI-kortisto, LVI-RYL ym.
Osa materiaalista englanninkielistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Perinteistä lähituntityöskentelyä koululla 14 x 5 = 70 h sisältäen myös joitain opetustunteja ohjauksen lisäksi.
Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmän kanssa lähituntien lisäksi 65 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutus noudattaa periaatetta "suunnittelutoimistossa" työskentely, vrt. suunnitteluprojekti. Opettajat toimivat pääosin valmentavina ohjaajina.
Opetus ja harjoitustyön teko lomittuvat ja siitä tehdään erillinen aikataulutus. Yksilöity aikataulu julkaistaan myöhemmin.
Osa luennoista yhteisiä molemmille suuntautumisvaihtoehdoille (LVI ja sTaTe).
Ryhmätyö tehdään siten, että ryhmään kuuluu molemmista suuntautumisvaihtoehdoista opiskelijoita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa: TTY:n kanssa yhteinen Rakennushankkeen suunnittelun simulointi -opintojakso (ALUSTAVA, jos toteutuu)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on sekä LVI- että sTaTe-opettajia. Jokaisen lähitunnin aloituskerta on yhteinen sTaTe / LVI-opiskelijoiden kanssa; samoin osa harjoituksista.
Kurssiin sisältyy konsultointi osuus arkkitehtiopiskelijoiden aluesuunnitteluprojektiin, joka raportoidaan osana palautuksia.
Esitietovaatimuksena Suunnitteluprojekti-opintojakson suoritus tai vastaavat tiedot, sillä tällä opintojaksolla jatketaan siitä, mihin edeltävällä opintojaksolla päästiin.
Kurssilla hyödynnetään suunnitteluprojekti-opintojakson harjoitustöitä.
ATK-luokissa voi opettaja hallinnoida oppilaiden tietokoneita omalta koneelta ja nähdä oppilaan toiminnan luokan tietokoneella, joten yksityisyyden suojaan liittyvät toiminnot opiskelija tekee omalla ajallaan ei opetuksen aikana.
Analysoiva ja kehittävä palautteenanto on osasuoritus.