Design Project with Problem Shooting (5 cr)
Code: TT-4102-3003
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2015 - 16.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Eero Kulmala
- Erkki Lipsanen
- Course
- TT-4102
Objectives (course unit)
The students have in-depth skills of their own field. They are able to search for and edit information from different sources and proportion the previous knowledge with the new.
The students are able to perceive and to take into account both their own needs as well as the needs of the others. They recognise practices from different fields and are able to work with specialists from different fields.
The students recognise the nature of the innovation process and the creative problem solving process. The students are able to convince and give reasons for their own choices and visions as a part of a cooperative project.
Content (course unit)
Problem solving methods. Expertise, compromising and commitment as ways of action. Developing practical and creative solutions. Project, network and on-line work in development work. Basics of project work: planning, scheduling, communication, marketing. Collaboration skills and interest group work.
Exam schedules
Varsinaista loppukoetta ei ole. Harjoitustyö on palautettava määräaikaan mennessä, rästipalautus mahdollista vain, jos harjoitustyön palutus on tehty määräajassa. Harjoitustyön rästipalautus uusintatenttipäivinä.
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 1-5. Arvosana 0 merkitsee hylättyä suoritusta. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen sekä harjoituksiin.
Harjoitustyö arvioidaan sekä ryhmäarviolla, että henkilökohtaisella arviolla.
Harjoitustyö on palautettava määräajassa, myöhästyminen pudottaa arvosanaa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, argumentointi, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, ongelmalähtöinen opiskelu, raportointi ryhmätyöskentelystä, itsenäinen verkko-opiskelu, projektityöskentelyä
Opintojaksolla korostuu selville ottamisen oppimistavan hyödyntämiskyky.
Learning materials
Opettajien luentomateriaali, kaikki aikaisempi opetusmateriaali, LVI-kortisto, LVI-RYL ym.
Osa materiaalista englanninkielistä.
Student workload
Perinteistä lähituntityöskentelyä koululla 14 x 5 = 70 h sisältäen myös joitain opetustunteja ohjauksen lisäksi.
Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmän kanssa lähituntien lisäksi 65 h.
Content scheduling
Opintojakson toteutus noudattaa periaatetta "suunnittelutoimistossa" työskentely, vrt. suunnitteluprojekti. Opettajat toimivat pääosin valmentavina ohjaajina.
Opetus ja harjoitustyön teko lomittuvat ja siitä tehdään erillinen aikataulutus. Yksilöity aikataulu julkaistaan myöhemmin.
Osa luennoista yhteisiä molemmille suuntautumisvaihtoehdoille (LVI ja sTaTe).
Ryhmätyö tehdään siten, että ryhmään kuuluu molemmista suuntautumisvaihtoehdoista opiskelijoita.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa: TTY:n kanssa yhteinen Rakennushankkeen suunnittelun simulointi -opintojakso (ALUSTAVA, jos toteutuu)
Further information
Opintojaksolla on sekä LVI- että sTaTe-opettajia. Jokaisen lähitunnin aloituskerta on yhteinen sTaTe / LVI-opiskelijoiden kanssa; samoin osa harjoituksista.
Kurssiin sisältyy konsultointi osuus arkkitehtiopiskelijoiden aluesuunnitteluprojektiin, joka raportoidaan osana palautuksia.
Esitietovaatimuksena Suunnitteluprojekti-opintojakson suoritus tai vastaavat tiedot, sillä tällä opintojaksolla jatketaan siitä, mihin edeltävällä opintojaksolla päästiin.
Kurssilla hyödynnetään suunnitteluprojekti-opintojakson harjoitustöitä.
ATK-luokissa voi opettaja hallinnoida oppilaiden tietokoneita omalta koneelta ja nähdä oppilaan toiminnan luokan tietokoneella, joten yksityisyyden suojaan liittyvät toiminnot opiskelija tekee omalla ajallaan ei opetuksen aikana.
Analysoiva ja kehittävä palautteenanto on osasuoritus.