Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot (3 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BL45-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2016 - 11.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 29.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 35
- Koulutus
- Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
Sisältö (Opintojakso)
Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Metsäneuvontaharjoitus, tietoisku ja yritysesittely arvioidaan asteikolla 0-5. Omat vuorovaikutustaidot -kirjoitelma ja toisen opiskelijan esityksestä annettava vertaispalaute arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Läsnäolovelvollisuus 80 %.
Arvioitavien tehtävien painoarvot suhteessa lopulliseen arvosanaan:
- metsäneuvontaharjoitus 1/6
- tietoisku materiaaleineen (sis. blogikirjoituksen) 3/6
- yritysesittely 2/6
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelu, esitykset, pari- ja ryhmätyöt, kirjoitustehtävät
Oppimateriaalit
Jaetaan Tabulan kautta opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n. 30 tuntia, muun työn osuus n. 50 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisällöllinen eteneminen on esitetty Tabulassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Viestinnän opettaja vierailee yhdessä kunkin ryhmän tutoriaalissa. Ryhmä kokonaisuutena ja jokainen opiskelija erikseen saavat lyhyen palautteen toiminnastaan ja vuorovaikutuksestaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson tehtäviä. Läsnäolovaatimus 80 % ei täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija selviytyy vuorovaikutustilanteista ja puhe-esityksistä, mutta viestintä on epävarmaa ja hapuilevaa. Opiskelija ottaa vain vähän katsekontaktia keskustelukumppaniin tai yleisöön ja lukee viestinsä osin tai kokonaan paperista.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä sopeuttaa viestintäänsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Puhe-esitystä pitäessään opiskelija kertoo asian omin sanoin ja ylläpitää katsekontaktia yleisöön. Opiekslija havainnollistaa esittämäänsä asiaa tarkoituksenmukaisin tavoin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiekelija hallitsee erilaisia ilmaisun tapoja, joita hän käyttää joustavasti tilanteen ja viestintäkumppanin huomioiden. Esiintyessään opiskelija puhuu omasanaisesti ja elävästi. Innostunut ja avoin esiintyminen herättää yleisön kiinnostuksen ja pitää sen yllä esityksen alusta loppuun. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista ja monipuolista.