Siirry suoraan sisältöön

Metsän kasvatus (10op)

Toteutuksen tunnus: 6M00CP17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 18.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.08.2015 - 15.11.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Miia Seilonen
Eeva Sundström
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00CP17

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-tietää metsänkasvatuksen periaatteet ja käytänteet
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
-osaa mitata ja laskea keskeiset puustotunnukset sekä metsikkökuvion pinta-alan kartalla ja maastossa
-osaa laskea puustotunnuksiin liittyvät tilastolliset keskiluvut
-osaa arvioida metsikön puumäärän ja harvennuspoistuman

Sisältö (Opintojakso)

Erilaiset metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset. Puiden ja metsikön mittaus ja puustotunnusten laskenta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti marraskuussa, ilmoitetaan myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etätehtävät 70 %
Verkkotentti 30 %
Lähipäivinä läsnäolovelvollisuus

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu (etätehtävien suorittaminen), yhteiset maastoharjoitukset ja -retkeilyt

Oppimateriaalit

Luentomateriaali Tabulassa
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
(Vaihtoehtoisesti esim.: Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. Verkossa http://185.26.50.147/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pdf
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 56 h (20 %)
Itsenäinen opiskelu 204 h (80%)

Sisällön jaksotus

Pe 28.8. klo 13-17 Aloitus, metsänkasvatuksen perusteet
La 29.8. klo 8-15 Metsänkasvatuksen perusteet
Etätehtävä 1. Yleistä metsän kasvatuksesta
Pe 25.9. klo 13-17 Metsän mittaus
La 26.9. klo 8-15 Metsän mittaus
Etätehtävä 2. Metsänmittaukseen liittyvä
La 10.10. klo 8-15 Metsänmittaus
Etätehtävä 3. Taimikonhoitoon liittyvä
Pe 23.10. klo 13-17 Taimikonhoito
La 24.10. klo 8-15 Taimikonhoito
Etätehtävä 4. Harvennuksiin ja lannoitukseen liittyvä
Pe 6.11. klo 13-17 Harvennusmetsien käsittely
La 7.11. klo 8-15 Harvennusmetsien käsittely, maasto
Etäopiskelu: verkkotenttiin valmistautuminen
Verkkotentti marraskuussa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastokohteet eri metsäorganisaatioiden mailla

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei palauta etätehtäviä ollenkaan, tai etätehtävät ovat pääosin puutteellisia
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Siirry alkuun