Forest Stand Management (10cr)
Code: 6M00CP17-3001
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 18.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.08.2015 - 15.11.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
-knows the principles and practices of managing forests
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-knows how to estimate the amount of removal of a thinning
Content (course unit)
Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Financial subsidy system of young stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation.
Exam schedules
Verkkotentti marraskuussa, ilmoitetaan myöhemmin
Assessment methods and criteria
Etätehtävät 70 %
Verkkotentti 30 %
Lähipäivinä läsnäolovelvollisuus
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, itsenäinen opiskelu (etätehtävien suorittaminen), yhteiset maastoharjoitukset ja -retkeilyt
Learning materials
Luentomateriaali Tabulassa
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
(Vaihtoehtoisesti esim.: Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. Verkossa http://185.26.50.147/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pdf
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Student workload
Lähiopetus 56 h (20 %)
Itsenäinen opiskelu 204 h (80%)
Content scheduling
Pe 28.8. klo 13-17 Aloitus, metsänkasvatuksen perusteet
La 29.8. klo 8-15 Metsänkasvatuksen perusteet
Etätehtävä 1. Yleistä metsän kasvatuksesta
Pe 25.9. klo 13-17 Metsän mittaus
La 26.9. klo 8-15 Metsän mittaus
Etätehtävä 2. Metsänmittaukseen liittyvä
La 10.10. klo 8-15 Metsänmittaus
Etätehtävä 3. Taimikonhoitoon liittyvä
Pe 23.10. klo 13-17 Taimikonhoito
La 24.10. klo 8-15 Taimikonhoito
Etätehtävä 4. Harvennuksiin ja lannoitukseen liittyvä
Pe 6.11. klo 13-17 Harvennusmetsien käsittely
La 7.11. klo 8-15 Harvennusmetsien käsittely, maasto
Etäopiskelu: verkkotenttiin valmistautuminen
Verkkotentti marraskuussa
Practical training and working life cooperation
Maastokohteet eri metsäorganisaatioiden mailla
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei palauta etätehtäviä ollenkaan, tai etätehtävät ovat pääosin puutteellisia
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.