Kliinisen hoitotyön perusta 1 (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CJ45-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2014 - 01.01.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 01.03.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 28 - 32
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mervi Juntunen
- Hanna Viitala
- Pasi Vehniäinen
- Paula Pajunen
- Vastuuhenkilö
- Paula Pajunen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- r3
- Opintojakso
- 7K00CJ45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
- Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
- Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
- Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
- Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisältö (Opintojakso)
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ravitsemustiede 4.2.2015 klo 8.30, 1. uusinta 17.3.2014, 2. uusinta 14.4.2015
Kliinisen hoitotyön perusta tentti 2.2.2015, 1. uusinta 20.2.2015, 2. uusinta 14.4.2015
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4
Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio
Oppimateriaalit
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus 114 tuntia. Ohjattu itsenäinen työskentely pienrymissä, 2 lähtökohtaa 8 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan mahdollisesti keväällä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.