Basics of Clinical Nursing 1 (6 cr)
Code: 7K00CJ45-3014
General information
- Enrolment period
- 01.12.2014 - 01.01.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2015 - 01.03.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 28 - 32
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Mervi Juntunen
- Hanna Viitala
- Pasi Vehniäinen
- Paula Pajunen
- Person in charge
- Paula Pajunen
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- r3
- Course
- 7K00CJ45
Objectives (course unit)
The student
-has the basic knowledge of patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help meeting these needs and knows how to promote health on these areas
-knows the principles of rehabilitative nursing care
-knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilize them as assisting the patient
-knows the principles and main concepts of health promoting nutrition as per national nutrition recommendations
-is able to recognize adult patients’ need for nutritional guidance
-is able to instruct how to carry out a health promoting nutrition or specific nutrition plan needed as part of disease management
-is able to assess the patients’ risk for malnutrition
-is able to implement enhanced nutrition care as part of nursing care
-takes responsibility on his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education
Content (course unit)
-Human basic needs: Rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion on these areas
-Ergonomic way of working
-Rehabilitative way of working as assisting the patient
-Nursing skills related to cleanliness, integumentary care, nutrition, exercise and elimination
-Finnish nutrition recommendations
-Nutrition care in the most common problems of public health
- Adult’s need for energy and main nutrients
-The most common special diets
-Recognition and care of malnutrition
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Ravitsemustiede 4.2.2015 klo 8.30, 1. uusinta 17.3.2014, 2. uusinta 14.4.2015
Kliinisen hoitotyön perusta tentti 2.2.2015, 1. uusinta 20.2.2015, 2. uusinta 14.4.2015
Evaluation methods and criteria
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4
Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio
Learning materials
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Student workload
Kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus 114 tuntia. Ohjattu itsenäinen työskentely pienrymissä, 2 lähtökohtaa 8 tuntia.
Content scheduling
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Further information
Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan mahdollisesti keväällä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.