Paperitekniikan laboratoriotyöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: PTK-P23-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2015 - 18.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Paperi-, tekstiili- ja kemiantekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa puun haketuksen, sellun keiton ja niiden lajittelun. Opiskelija osaa kuituanalyysin, massojen testaukset, jauhatuksen, massojen annostelun sekä täyteaineiden käytön. Opiskelija osaa laboratorioarkkien teon sekä niiden testauksen. Opiskelija osaa testata eri paperi- ja kartonkilajien ominaisuuksia ja tulkita niiden tuloksia. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja raportoida kirjallisesti. Opintojakso vahvistaa opiskelijan paperialan ammatillista kehittymistä.
Sisältö (Opintojakso)
Puun haketus ja lajittelu, sellun keitto ja massan lajittelu. Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. Tulosten tulkinta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
Oppimateriaalit
Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 69 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 66 h
Sisällön jaksotus
Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään pääsääntöisesti parityönä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/täyteaineen tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä pari voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten toinen voi kirjoittaa toisesta ja toinen toisesta. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, josta pari kirjoittaa yhdessä yhden pienehkön raportin. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu. VK 37 - 41, 42 - Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. VK: 47 - 50 Tulosten tulkinta ja raportointi. VK: 51 Raporttien läpikäynti. Lisäksi pidetään rasteja yläasteiden/lukioiden oppilaille 22.10.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Kansainvälisyys
Ei
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä. Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskeija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.