Skip to main content

Paper Laboratory Work (5 cr)

Code: PTK-P23-3003

General information


Enrolment period
27.07.2015 - 06.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2015 - 18.12.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Päivi Viitaharju
Person in charge
Ulla Häggblom
Course
PTK-P23

Objectives (course unit)

The students know chipping, pulp cooking and their screening. They know how to analyse fibres, test pulp, beat, measuring pulp and the use of fillers. The students know how to make laboratory sheets and to test them. They are able to test the characteristics of paper and paperboard and to interpret the results. The students are able to work in teams and to write reports. The course strengthens the students’ professional development.

Content (course unit)

Chipping and screening, pulp cooking and mass screening. Beating and testing, fibre analysis, measuring pulp and fillers, making laboratory sheets and testing them. Measurements of different paper and paper board types: basic characteristics, optic and strength characteristics, absorption characteristics, surface characteristics. Interpreting the results.

Exam schedules

Ei tenttiä

Assessment methods and criteria

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Learning materials

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Student workload

Lähiopetus 69 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 66 h

Content scheduling

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään pääsääntöisesti parityönä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/täyteaineen tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä pari voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten toinen voi kirjoittaa toisesta ja toinen toisesta. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, josta pari kirjoittaa yhdessä yhden pienehkön raportin. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.
VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu. VK 37 - 41, 42 - Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. VK: 47 - 50 Tulosten tulkinta ja raportointi. VK: 51 Raporttien läpikäynti. Lisäksi pidetään rasteja yläasteiden/lukioiden oppilaille 22.10.

Completion alternatives

Ei

International connections

Ei

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä. Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskeija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus.Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Go back to top of page