Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2014 - 30.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2015 - 11.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 24
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 3. Tilastotiede. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 1
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset
Tabulatehtävät ja tehtäviin osallistuminen
Oppimateriaalit
Lauri S. & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Helsinki: WSOY
Kankkunen P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro
Toikko T. & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampere: Tampere University Press
Tuomi J. & Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h (5,0 op), josta lähiopetusta 40h + 6h tentit, itsenäistä opiskelua 89h
Sisällön jaksotus
OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.
Hoitotiede II
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet.
Tutkimuksen perusteet
Määrällinen tutkimusote
Laadullinen tutkimusote
Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä
Hoitotyön toiminallinen kehittäminen
OSA 3. Tilastotiede.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osa 1. valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Osa 2. Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Osa 1. tehdään keväällä 2015 Tabulatehtävinä, tehtäviin osallistumalla ja tehtävät tekemällä
Osat 2 ja 3. tehdään syksyllä 2015. Muotona luennot , harjoitukset ja osista erikseen tentit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija ei tunne tutkimusprosessin perusteita
opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja metodeista on hajanaista
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
opiskelijan tiedot tilastotieteestä ovat puutteelliset
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla
opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat jäsentymättömiä
opiskelija osaa tulkita helpoimpien tilastollisten testien tuloksia
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimukseen
opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteen käsittein
opiskelija osaa tulkita syvällisesti soveltuvia tilastollisia testejä