Skip to main content

Nursing Science and Nursing Research (5 cr)

Code: 7K00BK28-3001

General information


Enrolment period
02.12.2014 - 30.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2015 - 11.12.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 24
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Hannele Laaksonen
Jouni Tuomi
Person in charge
Jouni Tuomi
Course
7K00BK28

Objectives (course unit)

Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research

Content (course unit)

-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work

Prerequisites (course unit)

Learning Skills and Basics of Nursing Science

Exam schedules

-

Assessment methods and criteria

OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 3. Tilastotiede. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 1

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset
Tabulatehtävät ja tehtäviin osallistuminen

Learning materials

Lauri S. & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Helsinki: WSOY
Kankkunen P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro
Toikko T. & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampere: Tampere University Press
Tuomi J. & Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h (5,0 op), josta lähiopetusta 40h + 6h tentit, itsenäistä opiskelua 89h

Content scheduling

OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.
Hoitotiede II
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet.
Tutkimuksen perusteet
Määrällinen tutkimusote
Laadullinen tutkimusote
Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä
Hoitotyön toiminallinen kehittäminen
OSA 3. Tilastotiede.

Completion alternatives

Osa 1. valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Osa 2. Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Osa 1. tehdään keväällä 2015 Tabulatehtävinä, tehtäviin osallistumalla ja tehtävät tekemällä
Osat 2 ja 3. tehdään syksyllä 2015. Muotona luennot , harjoitukset ja osista erikseen tentit

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelija ei tunne tutkimusprosessin perusteita
opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja metodeista on hajanaista
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
opiskelijan tiedot tilastotieteestä ovat puutteelliset

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla
opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat jäsentymättömiä
opiskelija osaa tulkita helpoimpien tilastollisten testien tuloksia

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimukseen
opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteen käsittein
opiskelija osaa tulkita syvällisesti soveltuvia tilastollisia testejä

Go back to top of page