Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2014 - 30.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2015 - 11.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 24
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Hannele Laaksonen
Jouni Tuomi
Vastuuhenkilö
Jouni Tuomi
Opintojakso
7K00BK28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 3. Tilastotiede. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset
Tabulatehtävät ja tehtäviin osallistuminen

Oppimateriaalit

Lauri S. & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Helsinki: WSOY
Kankkunen P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro
Toikko T. & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampere: Tampere University Press
Tuomi J. & Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h (5,0 op), josta lähiopetusta 40h + 6h tentit, itsenäistä opiskelua 89h

Sisällön jaksotus

OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.
Hoitotiede II
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet.
Tutkimuksen perusteet
Määrällinen tutkimusote
Laadullinen tutkimusote
Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä
Hoitotyön toiminallinen kehittäminen
OSA 3. Tilastotiede.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osa 1. valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Osa 2. Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 1. tehdään keväällä 2015 Tabulatehtävinä, tehtäviin osallistumalla ja tehtävät tekemällä
Osat 2 ja 3. tehdään syksyllä 2015. Muotona luennot , harjoitukset ja osista erikseen tentit

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tunne tutkimusprosessin perusteita
opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja metodeista on hajanaista
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
opiskelijan tiedot tilastotieteestä ovat puutteelliset

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla
opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat jäsentymättömiä
opiskelija osaa tulkita helpoimpien tilastollisten testien tuloksia

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimukseen
opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteen käsittein
opiskelija osaa tulkita syvällisesti soveltuvia tilastollisia testejä

Siirry alkuun