Nursing Science and Nursing Research (5 cr)
Code: 7K00BK28-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2014 - 30.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2015 - 11.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 24
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research
Content (course unit)
-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work
Prerequisites (course unit)
Learning Skills and Basics of Nursing Science
Exam schedules
-
Assessment methods and criteria
OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 2
OSA 3. Tilastotiede. Numeerinen arviointi. Tentti. Painokeroin 1
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset
Tabulatehtävät ja tehtäviin osallistuminen
Learning materials
Lauri S. & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Helsinki: WSOY
Kankkunen P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro
Toikko T. & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampere: Tampere University Press
Tuomi J. & Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h (5,0 op), josta lähiopetusta 40h + 6h tentit, itsenäistä opiskelua 89h
Content scheduling
OSA 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.
Hoitotiede II
OSA 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet.
Tutkimuksen perusteet
Määrällinen tutkimusote
Laadullinen tutkimusote
Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä
Hoitotyön toiminallinen kehittäminen
OSA 3. Tilastotiede.
Completion alternatives
Osa 1. valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Osa 2. Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Osa 1. tehdään keväällä 2015 Tabulatehtävinä, tehtäviin osallistumalla ja tehtävät tekemällä
Osat 2 ja 3. tehdään syksyllä 2015. Muotona luennot , harjoitukset ja osista erikseen tentit
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija ei tunne tutkimusprosessin perusteita
opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja metodeista on hajanaista
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
opiskelijan tiedot tilastotieteestä ovat puutteelliset
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla
opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat jäsentymättömiä
opiskelija osaa tulkita helpoimpien tilastollisten testien tuloksia
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimukseen
opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteen käsittein
opiskelija osaa tulkita syvällisesti soveltuvia tilastollisia testejä