Metsäneuvonta (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 29.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 35
- Koulutus
- Metsätalouden koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Miia Seilonen
- Eveliina Asikainen
- Ari Vanamo
- Vastuuhenkilö
- Eveliina Asikainen
- Opintojakso
- 6M00BH37
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
Sisältö (Opintojakso)
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Metsälainsäädännön verkkotentti 26.2.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön. Arviointiin vaikuttaa tutoriaalityöskentely 30 %, metsälainsäädäntö 10 %, taloudellinen neuvonta 10 %, henkilökohtainen neuvonta (sis. markkinointitilanne ja neuvontakäynti) 20 %, metsäpolitiikkaessee 10 %, ryhmäneuvontatilanne 20%. Annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen. Arvioitujen tehtävien muuta suoritusta paremmat arvosanat vaikuttavat korottavasti kokonaisarviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
PBL, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, metsä omaisuutena -opintojakson ja englannin kanssa.
Oppimateriaalit
Tabulassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n. 96 h (sisältää konferenssin), omaa työtä n. 66 h = 162 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu välille 8.2.-25.4. Tätä ennen ennakkotehtävänä metsänomistajatapaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvoteltava Eveliina Asikaisen kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metsäkeskuksen vierailijoita, neuvontakäynnin seuraaminen, metsäviestintäseminaari, MTK-seminaari (9.-10.3.)
Lisätiedot
Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.