Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden liiketoimintaosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 7Y00CJ74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.05.2014 - 30.01.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opettajat
Lea Saarni
Nina Helander
Vastuuhenkilö
Nina Helander
Opintojakso
7Y00CJ74

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tietää palveluliiketoiminnan toteuttamisen periaatteet hyvinvointialalla.
Opiskelija tietää liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet ja liiketoiminnan taustatekijät.
Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman hyvinvointialan yritykselle. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää hyvinvointipalveluihin sopivia liiketoimintamalleja.
Opiskelija perehtyy palveluliiketoiminnan ajankohtaisiin kysymyksiin, kuten arvonluonnin logiikkaan ja verkostoitumiseen.

Sisältö (Opintojakso)

Hyvinvointipalvelut liiketoimintaympäristönä; liiketoimintasuunnitelma; liiketoimintamallit; arvonluonti; palvelutuote ja verkostot.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin hyväksytty suorittaminen sisältää 3 op:
1. Lähipäiväjaksojen luennot (4 luentoa, ml. Jyrkin luennot) ja ennakkotehtävän palautus
2. Oppimispäiväkirja luennoista yksilötyönä
3. Harjoitustyö yksilötyönä, aihevaihtoehdot verkostoanalyysi, arvonluontianalyysi tai liiketoimintasuunnitelma hyvinvointiyritykselle. Erilliset ohjeet harjoitustyövaihtoehtoihin Tabulassa.

Kurssin arvosana muodostuu oppimispäiväkirjan (3/5) ja harjoitustyön (2/5) opintopistemäärällä painotetusta arvosanasta asteikolla 0-5.
Arvosana 1-2: Oppimispäiväkirja käsittelee kurssin teemat, mutta tarkastelu jää pintapuoliseksi ja asioita ei olla yhdistetty toisiinsa. Harjoitustyö täyttää harjoitustyöohjeessa vaaditut minimikriteerit, mutta tarkastelu jää pintapuoliseksi ja kehittämisehdotuksia ei olla juurikaan esitetty. Lähdekirjallisuus puuttuu. Oma pohdinta ja oman oppimisen reflektoini on vähäistä.
Arvosana 3-4: Kurssin teemoja on käsitelty monipuolisesti oppimispäiväkirjassa, yhdistäen niitä omiin kokemuksiin ja huomioihin. Harjoitustyössä on tehty analyysi huolellisesti, teoriaa ja empiriaa yhdistäen. Kehitätmisehdotukset ovat selkeitä ja käytännössä toteuttamiskelpoisia. Kurssikirjallisuutta on hyödynnetty sekä oppimispäiväkirjassa että harjoitustyössä. Kokonaisuus on selkeä.
Arvosana 5: Oppimispäiväkirja pystyy osoittamaan opiskelijan kokonaisvaltaisen oppimisprosessin. Se sisältää monipuolista ja syvällistä kurssin teemojen käsittelyä, yhdistäen luentojen, kurssikirjallisuuden (myös oheiskirjallisuuden) ja omien kokemusten integrointia. Kokonaisuus on erittäin selkeä ja huolellisesti viimeistelty.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimispäiväkirja, virtuaalitehtävät, harjoitustyö.

Oppimateriaalit

- Luentomateriaali
- Helander, N., Kujala, J., Lainema, K. & Pennanen, M. (2013). Avaimia asiakasläheisyyteen – verkostot palveluliiketoiminnan uudistajana. Tampere University Press.
- Lisäksi Tabulaan tulevan lähdeluettelolistan mukaisia artikkeleja/kirjoja oheislukemistona

Siirry alkuun