Rakennetun ympäristön esteettömyys ja talotekniset ratkaisut (5op)
Toteutuksen tunnus: 7Y00CJ63-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.05.2014 - 30.01.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Koulutus
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Opettajat
- Elina Ritola
- Kari Kallioharju
- Lea Saarni
- Jouni Sivenius
- Minna Nyström
- Vastuuhenkilö
- Minna Nyström
- Opintojakso
- 7Y00CJ63
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön asettamia rajoitteita toiminnalle.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija oppii ratkaisemaan ympäristön esteettömyyteen liittyviä ongelmia sekä perinteisillä että innovatiivisilla tavoilla.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamisessa toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa valita yksilöllisiä apuvälineitä ja ympäristönhallintalaitteita liikkumisen edistämiseksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyysongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.
Sisältö (Opintojakso)
Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit
Liikkumista ja muuta toimintaa auttavat tekniset apuvälineet ja ympäristönhallintalaitteet
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön
Design for all -ajattelu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustöiden ja ryhmätöiden perusteella.
Vähintään 60% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöt, harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla on käytössä Tabula.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei hahmota asiayhteyksiä ja kokonaisuutta. Harjoitustehtävien sisällösssä on selkeitä aukkoja ja paneutuminen on pinnallisia. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan syvennytty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kohtalaisesti.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuutta luennoilla ja tehtävissä. Opiskelija hahmottaa rakennetun ympäristön esteettömyyteen sisältyvät perusasiat ja soveltaa oppimaansa harjoitustöihin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvää ja asenne rakentava. Opiskelija hahmottaa rakennetun ympäristön esteettömyyteen sisältyvät osa-alueet melko kattavasti, ymmärtää sen laatukriteerit ja soveltaa oppimaansa harjoitustöihin paneutuen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa selittää ja esittää rakennetun ympäristön esteettömyyteen sisältyvät osa-alueet asiantuntevasti sekä soveltaa oppimaansa harjoitustöihin ammattimaisesti.