Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön ammatillinen perusta (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC53-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 31.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.10.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Heleena Laitinen
Anna Aikasalo
Anna Rinne
Tarja Ratia
Piia Lavonius-Ylönen
Vastuuhenkilö
Anna Rinne
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00BC53

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ammatillisen hoitotyön
- tietää hoitotieteen ja hoitotyötä tukevien tieteiden merkityksen hoitotyön toiminnan perustana
- tietää hoitotyön eettisen arvoperustan ja osaa arvioida omaa toimintaansa ohjaavaa arvoperustaa
- osaa kuvata hoitotyön käytäntöä jäsentävän prosessiajattelun ja osaa tehdä hoitotyön suunnitelman
- osaa kuvata terveyden edistämisen osana hoitotyötä
- tietää sosiaali- ja terveydenhuoltoa säätelevän lainsäädännön ja osaa toimia hoitotyötä säätelevää lainsäädäntöä noudattaen
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen

Sisältö (Opintojakso)

- hoitotyö ja näyttöön perustuva hoitotyö
- terveyden edistäminen hoitotyössä
- hoitotiede
- hoitotyön filosofinen perusta
- hoitotyön prosessi
- sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op koe 9.12.2015. uusinta vuoden 2016 ensimmäisinä uusintatenttipäivinä.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op . 11.11.2015. 1. uusintakoe 14.12.2015. 2. uusintakoe (tarkentuu syksyn 2015 aikana)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Tehtävän palautus viimeistään 21.10., mutta jos tästä myöhästyy niin uusinta tapahtuu tenttimällä (1. uusinta 10.11.15, 2. uusinta 8.12.15)
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 24.11.2015
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, tentti 9.11.2015. Uusintakokeet joulukuussa 2015 ja tammikuussa 2016.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op . Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Kokeesta hyväksytty pistemäärä. Koe: 9.12.2015
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti, Koe 1: 11.11-15, uusintakoeajat ilmoitetaan myöhemmin. Osallistuminen dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyyn. Pienryhmätyöskentelyyn osallistuttava ennen kokeeseen osallistumista.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Osallistuminen opetukseen, tehtävä, numeerinen arviointi, painokerroin 1. Arviointikriteerit käydään läpi 1. tunnilla.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Tentti:24.11, Tehtävät, numeroarviointi, painokerroin 1.
Osa 5 Hoitotiede. Koe 9.11.2015
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus ja Tabula-tehtävät, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luento, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit,
itsenäinen opiskelu, tehtävät
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luento, itsenäinen opiskelu, tehtävän tekeminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luento, tehtävä, itsenäinen opiskelu, seminaari
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Luennot, itsenäinen opiskelu, Tabula-tehtävät.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
PBL ryhmäkeskustelu, tehtävät Tabulassa, ohjattu itsenäinen työskentely, oppimistehtävät. Esseet, vertaisarviointi, itsearviointi. Mahdollinen muu pienryhmätyöskentely.
Opetusmenetelmät voivat täsmentyä syksyn aikana.

Oppimateriaalit

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. Juva: WSOY.(sivut 14-35. 36-180, 277-324; Hyvää lähdekirjallisuutta: Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita. Muu lähdemateriaali kurssin aikana: Http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/ ym.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ; Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus, muu opettajan osoittama materiaali
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY. Muu opettajan osoittama tieteellinen kirjallisuus.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Muu kirjallisuus, tieteelliset artikkelit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 13 h, itsenäinen opiskelu 26,5 - 28,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 10 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 26,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 -10 h, itsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1,5 op Lähiopetus 12 h, itsenäinen opiskelu 26 h
Osa 6 Pienryhmätyöskentely. 6 x 2 h, + itsenäinen työskentelyaika, joka tulee muiden kurssien itsenäisistä tunneista.

Lisätietoja opiskelijoille

OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla ja kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus!
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat
- Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii
-Keitä ovat palvelujen tuottajat
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY (PPL). Kaikkessa PPL-työskentelyssä 100% läsnäolovelvoite. (pienryhmät 1, 2 ja 3)lähtökohta 1: 20.8.PPL tehtävä, 28.8. ryhmän kirjallinen tuotos palaute kello 16.00. Lisää PPL-ohjeistusta 1. tunnilla.
Lähtökohta 2: Oppimismateriaali; videot, kirjalisuus; tuotoksena kirjallinen essee. sovitusta aiheesta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö. Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman. Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman. Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4 Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen. Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman. Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa. Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa. Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.

Siirry alkuun