Skip to main content

The Basics of Professional Nursing (6 cr)

Code: 7K00BC53-3020

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 31.10.2015
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Heleena Laitinen
Anna Aikasalo
Anna Rinne
Tarja Ratia
Piia Lavonius-Ylönen
Person in charge
Anna Rinne
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Course
7K00BC53

Objectives (course unit)

The student
-is able to describe professional nursing;
-knows the significance of nursing science and supporting sciences as the basis for nursing;
-knows the basic ethical values and is able to evaluate his/her conduct according to them;
-is able to describe the nursing process and knows how to make a nursing plan.
-is able to describe health promotion as a part of nursing
-knows the legislation concerning social and health care and is able to act accordingly
-knows the structure of social and health care services

Content (course unit)

- nursing and evidence-based practice
- health promotion in nursing
- nursing science
- the philosophical basis of nursing care
- the nursing process
- the legislation and services of social and health care

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op koe 9.12.2015. uusinta vuoden 2016 ensimmäisinä uusintatenttipäivinä.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op . 11.11.2015. 1. uusintakoe 14.12.2015. 2. uusintakoe (tarkentuu syksyn 2015 aikana)
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Tehtävän palautus viimeistään 21.10., mutta jos tästä myöhästyy niin uusinta tapahtuu tenttimällä (1. uusinta 10.11.15, 2. uusinta 8.12.15)
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 24.11.2015
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op, tentti 9.11.2015. Uusintakokeet joulukuussa 2015 ja tammikuussa 2016.

Evaluation methods and criteria

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op . Numeroarviointi, painokerroin 2. Osallistuminen opetukseen. Kokeesta hyväksytty pistemäärä. Koe: 9.12.2015
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Suoritusmerkintä (hyväksytty/hylätty). Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti, Koe 1: 11.11-15, uusintakoeajat ilmoitetaan myöhemmin. Osallistuminen dokumentoinnin pienryhmätyöskentelyyn. Pienryhmätyöskentelyyn osallistuttava ennen kokeeseen osallistumista.
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Osallistuminen opetukseen, tehtävä, numeerinen arviointi, painokerroin 1. Arviointikriteerit käydään läpi 1. tunnilla.
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Tentti:24.11, Tehtävät, numeroarviointi, painokerroin 1.
Osa 5 Hoitotiede. Koe 9.11.2015
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Teaching methods

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus ja Tabula-tehtävät, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Luento, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit,
itsenäinen opiskelu, tehtävät
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Luento, itsenäinen opiskelu, tehtävän tekeminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Luento, tehtävä, itsenäinen opiskelu, seminaari
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Luennot, itsenäinen opiskelu, Tabula-tehtävät.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
PBL ryhmäkeskustelu, tehtävät Tabulassa, ohjattu itsenäinen työskentely, oppimistehtävät. Esseet, vertaisarviointi, itsearviointi. Mahdollinen muu pienryhmätyöskentely.
Opetusmenetelmät voivat täsmentyä syksyn aikana.

Learning materials

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. Juva: WSOY.(sivut 14-35. 36-180, 277-324; Hyvää lähdekirjallisuutta: Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita. Muu lähdemateriaali kurssin aikana: Http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2006/liitteet/tr24.pdf http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/sairaanhoitajan_tyo_ja_hoitotyon/sairaanhoitajan_tyo/sairaanhoitajan_eettiset_ohjeet/ ym.
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1816832 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. ; Liljamo, P, Kinnunen, U-M, Ensio, A (2012). FinCC-luokituskokonaisuuden käyttöopas - SHTaL 3.0, SHToL 3.0, SHTuL 1.0 http://www.julkari.fi/handle/10024/90804; www.kanta.fi Tietoturvan verkkokurssi http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html ja potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Terveys 2015 –kansanterveysohjelma –esite http://www.stm.fi/vireilla/kehittamisohjelmat_ja_hankkeet/terveys2015; Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/julkaisut/hyvinvoinnin-edistaminen.html; Tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus käypähoitosuositus; Lihavuus (aikuiset) käypähoitosuositus; Liikunta käypähoitosuositus, muu opettajan osoittama materiaali
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lammi-Taskula, J. 2011. Sosiaali -ja terveydenhuollon perusteet. WSOY, Pro.; Laki terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstä (559/1994, 1030/2000,46/2009) ; Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 ; Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326; Työterveyshuoltolaki 1383/2001; Sosiaalihuoltolaki (huom! Uusi kun ilmestyy) ; Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op Eriksson, K. ym. 2007. Hoitotiede. Helsinki: WSOY. Muu opettajan osoittama tieteellinen kirjallisuus.
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Aktiivinen oppiminen (PBL-opas)
Muu kirjallisuus, tieteelliset artikkelit.

Student workload

Osa 1 ETIIKKA 1,5 op Lähiopetus 13 h, itsenäinen opiskelu 26,5 - 28,5 h
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op Lähiopetus 10 h, pienryhmätyöskentely 4h, verkkokurssit ja muu itsenäinen opiskelu 26,5 h
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op Lähiopetus 8 h, itsenäinen opiskelu 19 h
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op Lähiopetus 8 -10 h, itsenäinen opiskelu 17-19 h
Osa 5 HOITOTIEDE 1,5 op Lähiopetus 12 h, itsenäinen opiskelu 26 h
Osa 6 Pienryhmätyöskentely. 6 x 2 h, + itsenäinen työskentelyaika, joka tulee muiden kurssien itsenäisistä tunneista.

Further information

OPINTOKOKONAISUUDEN SISÄLTÖ
Orientaatiotunnilla ja kunkin kurssin aloitustunnilla läsnäolovaatimus!
Osa 1 ETIIKKA 1,5 op
- Hoitotyön filosofinen perusta; eettinen ajattelu hoitotyössä, erilaiset käsitykset ihmisestä, terveydestä, sairaudesta ja tiedosta, erilaiset arvot
- Hoitotyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat ja erilaiset eettiset ongelmanratkaisutavat
- Eettinen päätöksenteko
- Eettiset orientaatiot hoitotyössä (etiikan teoriat)
- Ammatillinen toiminta hoitotyössä ja hoitotyön toimintaympäristö
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- Hoitotyön periaatteet
- Sairaanhoitajan osaamisalueet
Osa 2 DOKUMENTOINTI 1,5 op
- Hoitamisen dokumentoinnin kehittyminen ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Kirjaamista säätelevä lainsäädäntö
- Kirjaamisen potilaslähtöisyys ja laatu
- Kirjaamisen yleiset periaatteet ja käytänteet
- Hoitotyön prosessi
- Hoitotyön rakenteinen kirjaamisen (FinCC)
- eArkisto
Osa 3 TERVEYDEN EDISTÄMINEN 1 op
- Terveyden edistäminen hoitotyössä
- Terveyden edistäminen käsitteenä ja eri lähestymistavat
- Yksilötason terveys
- Terveystottumusten muodostuminen
Osa 4 LAINSÄÄDÄNTÖ JA PALVELUJÄRJESTELMÄ 1 op
- Lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä toimii
-Keitä ovat palvelujen tuottajat
-Miten sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan
- Millaista on sosiaali- ja terveyshuollon työ
-Mitkä ovat asiakkaan oikeudet
Osa 5 HOITOTIEDE 1 op
- Hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet
- Muiden tieteenalojen vaikutukset hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön
- Näyttöön perustuva hoitotyö
Osa 6 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY (PPL). Kaikkessa PPL-työskentelyssä 100% läsnäolovelvoite. (pienryhmät 1, 2 ja 3)lähtökohta 1: 20.8.PPL tehtävä, 28.8. ryhmän kirjallinen tuotos palaute kello 16.00. Lisää PPL-ohjeistusta 1. tunnilla.
Lähtökohta 2: Oppimismateriaali; videot, kirjalisuus; tuotoksena kirjallinen essee. sovitusta aiheesta.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) Opiskelija tietää hoitotyön ympäristön erityispiirteet, tietää lainsäädännön pääpiirteittäin, tunnistaa hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan osaamisalueet. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja osaa suppeasti kuvata hoitotieteen keskeiset käsitteet ja tietää mitä on näyttöön perustuva hoitotyö. Opiskelija tunnistaa mitä on eettinen ajattelu hoitotyössä, osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen, tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet, tietää potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellisen aseman. Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman. Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4 Opiskelija osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteet ja lainsäädännön sisältöä osana ammatillista toimintaa. Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa. Opiskelija tietää mitä on hoitotiede ja hoitotieteen keskeiset käsitteet, hän arvioi muiden tieteenalojen vaikutusta hoitotieteeseen ja käytännön hoitotyöhön, tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen. Opiskelija osaa kuvata ja selittää eettistä ajattelua hoitotyössä, hän ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen merkityksen hoitamisessa, osaa kuvata hoitotyön arvot, hoitotyön periaatteet ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman. Opiskelija osaa määritellä terveyden edistämisen hoitotyön osana.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Opiskelija osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelurakenteen erityispiirteitä ja hyödyntää lainsäädäntöä osana ammatillista pohdintaa. Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen oikeudellista asemaa. Opiskelija osaa kuvata hoitotiedettä ja sen keskeiset käsitteet sekä hoitotieteen suhdetta hoitotyöhön ja muihin hoitotyössä sovellettaviin tieteisiin ja osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa analysoida eettistä ajattelua hoitotyössä ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitamisessa, hän hyödyntää hoitotyön arvoja ja hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa. Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen osana yksilöllistä hoitotyötä.

Go back to top of page