Ohjattu perusharjoittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC59-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2014 - 15.01.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 31.07.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvailla sairaanhoitajan toimenkuvaan liittyvät työtehtävät työyhteisössä
- osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa suhteessa potilaisiin, potilaiden omaisiin ja työyhteisöön ja noudattaen hoitotyön arvoja ja periaatteita omassa toiminnassaan
- osaa tukea, ohjata ja aktivoida potilaan itsehoitovalmiuksia ja auttaa potilasta päivittäessä toiminnoissa käyttäen turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä
- osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ko. alueilla
- osaa tehdä hoitotyönsuunnitelman omalle potilaalleen ja hahmottaa potilaan kokonaistilannetta sekä osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti
- osaa työskennellä ergonomisesti ja toimia aseptiikan periaatteita noudattaen
- osaa toteuttaa ohjattuna potilaan lääkehoitoa turvallisesti ja oikein
- osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa ja arvioida oppimistaan jakson aikana sekä tunnistaa omat kehittymishaasteensa
Sisältö (Opintojakso)
- 4 viikon harjoittelu terveyskeskuksen vuodeosastolla
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
osallistuminen infektioiden ehkäisy hoitotyössä-, kliinisen hoitotyön perusta- ja orientoiva harjoittelu- opintojaksoihin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjatun perusharjoittelu ja siihen liiittyvän osaamisen osoitttaminen.
Opintokokonaisuus arvioidaan hyväksytty/ hylätty periaatteella.
.
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun tarkoittaa toteutuksella 7K00BC59-3014 sairaanhoitajan ammattiin perehtymistä ja kirjallisten tehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintosuoritukset haetaan vastaavalta opettajalta AHOTointi menettelyä hyödyntäen. Tehtyään toteutukselle määrätyt tehtävät ja opettajan hyväksyttyä ne, opiskelija laatii AHOT hakemuksen HYVÄHOT järjestelmään. AHOTointi prosessista on erillinen ohje ryhmän Tabulassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Reflektiivinen itsenäinen työskentely. Ohjaus.
Oppimateriaalit
Kaikki ensimmäisen vuoden aikana jaettu materiaali. Lisäksi opiskelijan tulee perehtyä Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirjaan. Tehtävien laatimisessa tarvitaan myös informaatiota käytännön työelämästä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
.
Opiskelija:
- Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
- Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun omasta toiminnastaan.
- Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa
- Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
- Osaa arvioida potilaan avun tarvetta, hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan perustarpeisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin osittain itsenäisesti halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
- Osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja
- Osaa seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
- Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidon ja muun toiminnan suhteen.
- Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
- Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
- Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
.
.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
.
Opiskelija:
- Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
- Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
- Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
- Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
- Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
- Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
- Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
- Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
- tekee toistuvasti virheitä lääkehoidon arvioinnissa vaarantaen potilasturvallisuuden
- ei hahmota sairaanhoitajan toimenkuvaa osastolla
- ei pysty arvioimaan oppimistaan realistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta eikä tunnistamaan kehityshaasteitaan