Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu perusharjoittelu (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC59-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2014 - 15.01.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 31.07.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heimo Outinen
Vastuuhenkilö
Heimo Outinen
Opintojakso
7K00BC59

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvailla sairaanhoitajan toimenkuvaan liittyvät työtehtävät työyhteisössä
- osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa suhteessa potilaisiin, potilaiden omaisiin ja työyhteisöön ja noudattaen hoitotyön arvoja ja periaatteita omassa toiminnassaan
- osaa tukea, ohjata ja aktivoida potilaan itsehoitovalmiuksia ja auttaa potilasta päivittäessä toiminnoissa käyttäen turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä
- osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ko. alueilla
- osaa tehdä hoitotyönsuunnitelman omalle potilaalleen ja hahmottaa potilaan kokonaistilannetta sekä osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti
- osaa työskennellä ergonomisesti ja toimia aseptiikan periaatteita noudattaen
- osaa toteuttaa ohjattuna potilaan lääkehoitoa turvallisesti ja oikein
- osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa ja arvioida oppimistaan jakson aikana sekä tunnistaa omat kehittymishaasteensa

Sisältö (Opintojakso)

- 4 viikon harjoittelu terveyskeskuksen vuodeosastolla

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

osallistuminen infektioiden ehkäisy hoitotyössä-, kliinisen hoitotyön perusta- ja orientoiva harjoittelu- opintojaksoihin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjatun perusharjoittelu ja siihen liiittyvän osaamisen osoitttaminen.
Opintokokonaisuus arvioidaan hyväksytty/ hylätty periaatteella.
.
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun tarkoittaa toteutuksella 7K00BC59-3014 sairaanhoitajan ammattiin perehtymistä ja kirjallisten tehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintosuoritukset haetaan vastaavalta opettajalta AHOTointi menettelyä hyödyntäen. Tehtyään toteutukselle määrätyt tehtävät ja opettajan hyväksyttyä ne, opiskelija laatii AHOT hakemuksen HYVÄHOT järjestelmään. AHOTointi prosessista on erillinen ohje ryhmän Tabulassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Reflektiivinen itsenäinen työskentely. Ohjaus.

Oppimateriaalit

Kaikki ensimmäisen vuoden aikana jaettu materiaali. Lisäksi opiskelijan tulee perehtyä Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirjaan. Tehtävien laatimisessa tarvitaan myös informaatiota käytännön työelämästä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn osaamistason arviointikriteerit:
.
Opiskelija:
- Tiedostaa hoitosuhteen merkityksen hyvän hoidon osatekijänä.
- Noudattaa vaitiolovelvollisuuttaan ja kantaa vastuun omasta toiminnastaan.
- Osaa hankkia ja arvioida kriittisesti tietoa
- Pystyy hahmottamaan oman potilaansa hoitotyön prosessin, dokumentoinnissa ja raportoinnissa.
- Osaa arvioida potilaan avun tarvetta, hahmottaa potilaan omia voimavaroja ja osaa vastata potilaan perustarpeisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin osittain itsenäisesti halliten hoitotyön perusauttamismenetelmät.
- Osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja
- Osaa seurata lääkehoidon vaikuttavuutta.
- Tunnistaa oman osaamisensa rajat lääkehoidon ja muun toiminnan suhteen.
- Hahmottaa sairaanhoitajan toimenkuvaa työyhteisössä.
- Osaa laatia henkilökohtaiset oppimistavoitteensa realistisesti.
- Omaa myönteisen asenteen oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistaa omat kehittymishaasteensa.
.
.
Hylätyn tason arviointikriteerit:
.
Opiskelija:
- Ei ymmärrä hoitosuhteen merkitystä hyvän hoidon osatekijänä.
- Ei pysty viestimään ammatillisesti tai rikkoo vaitiolovelvollisuuden.
- Kohtelee potilaita epäammatillisesti eikä huomioi yksilöllisiä hoitotarpeita.
- Ei kykene perustelemaan toimintaansa.
- Ei kykene raportoimaan ja kirjaamaan asiallisesti, potilasturvallisuus vaarantuu.
- Ei hahmota hoitotyön prosessia potilaan hoitotyön perustaksi.
- Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia vaarantaen potilaan turvallisuuden.
- Ei hallitse hoitotyön perusauttamismenetelmiä eikä kykene suunnitelmalliseen toimintaan.
- tekee toistuvasti virheitä lääkehoidon arvioinnissa vaarantaen potilasturvallisuuden
- ei hahmota sairaanhoitajan toimenkuvaa osastolla
- ei pysty arvioimaan oppimistaan realistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta eikä tunnistamaan kehityshaasteitaan

Siirry alkuun