Siirry suoraan sisältöön

Talousinformaation tuottaminen ja tulkinta (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00CE04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 06.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Ikaalinen
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tiina Wickman-Viitala
Hanna Saraketo
Petriina Vuorinen
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Opintojakso
3H00CE04

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija perehtyy tilinpäätösdokumentteihin (tuloslaskelmaan ja taseeseen). Opiskelija osaa tulkita yrityksen taloudellista tilaa kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukujen avulla.
Opiskelija tuntee erilaisia hinnoittelumenetelmiä. Opiskelija tutustuu erilaisiin investointilaskelmamenetelmiin ja osaa hyödyntää niitä laskelmissa.
Opiskelija perehtyy yritysverotuksen perusteisiin ja verotettavan tulon laskemiseen eri yritysmuodoissa.

Sisältö (Opintojakso)

Tilinpäätösanalyysi
Sisäinen laskenta
Verotus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

joulukuun lähipäivissä
torstaina 10.12.2015 ja perjantaina 11.12.2015

Uusinnat tammikuun lähipäivissä torstaina 14.1.2016 klo 17 ja/tai perjantaina 15.1.2015 klo 8.00 - 9.00, tai erikseen opettajan kanssa niin sovittaessa Kuntokadun kampuksen yleisinä tenttipäivinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2. vuoden syksyn opintojaksot kuuluvat moduliin, jonka nimi on Talous menestyvän liiketoiminnan tukena. Siihen kuuluvat opintojaksot toteutetaan pitkälti integroidusti. Modulin toteuttamisen yksityiskohdat selviävät Tabulasta.

Arviointi

Tilinpäätösanalyysistä tehtynä raportti ja esitys; numeroarviointi molemmista, 100 %
hinnoittelusta Ecxel-tehtäviä, jotka pitää palauttaa Tiinalle Tabulaan aikataulussa (jos myöhästyy aikataulusta, saa tuplatehtävät), hyväksytty-hylätty
matematiikasta (investointilaskelmat ja annuiteetti) tehtävät palautettuna, hyväksytty-hylätty

Verotuksen ja palkkahallinnon asioista tentti, numeroarviointi
tehtävien palautus: jos kaikki palautettuna hyväksytysti, arvosana 5; jos 4 =>4; jne.
• työsopimus, hyväksytty-hylätty
• rekry&perehdytys, hyväksytty-hylätty
• kriisi, hyväksytty-hylätty
• työsuhteen päättyminen, hyväksytty-hylätty
• Suomen paras työpaikka tms. hyväksytty-hylätty
alustukset ja muut vastuutehtävät sovitusti
itsearviointi numeroarviointi
vertaisarviointi (tikkataulu) numeroarviointi
valmentajien arviointi +/-1

Logistiikan ennakkotehtävät palautettuna, hyväksytty-hylätty
logistiikasta 4 hlön ryhmätehtävä case-yrityksen jostain tilanteesta, numeroarviointi
alustukset ja muut vastuutehtävät sovitusti, vaikuttavat vertais- ja valmentaja-arviointeihin
itsearviointi, numeroarviointi
vertaisarviointi (tikkataulu, numeroarviointi
valmentajien arviointi +/-1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

dialogi, kirjallisuus, kirjalliset ja suulliset tuotokset, tehtävät, tentit, vierailut ja monipuoliset reflektoinnit

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali Tabulassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/op

Sisällön jaksotus

Lähipäivät 13. – 14.8.2015: Teemana 7R
Lähipäivät 17. – 18.9.2015: Value chain
Lähipäivät 22. – 23.10.2015: Enterprise Resource Planning
Lähipäivät 12. – 13.11.2015: Procurement
Lähipäivät 10. – 11.12.2015: Success stories

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustehtävät voi suunnata oman yrityksen hyödyksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tabulassa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut lähipäiviin eikä tehnyt sovittuja harjoitustehtäviä tai muutoin osoittanut osaamistaan modulin aihealueista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee aihealueiden perusasiat.
• Tekee tehtäviä, koska muuten ei voi valmistua.
• Osallistuu lähipäiviin, mutta ei tuo tiimille erityistä lisäarvoa. Ei jaa tietojaan tai osaamistaan.
• Työt ja tehtävät eivät välttämättä valmistu ajoissa tai täysin sovitun mukaisesti. Esseet ja harjoitustyöt ovat tehtyjä tyylillä ”kunhan on läpi”. Ei haasta itseään oppijana. Menee siitä, missä aita on matalin.
• Ei korvaa poissaolojaan tiimiä hyödyttävällä tavalla.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

4: Ahkera tiimikaveri
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaisi mielellään muitakin niiden saavuttamisessa.
• Jakaa tietoa ja neuvoo aktiivisesti. Kysyy muidenkin puolesta. Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä ajallaan. On tyytyväinen esseidensä ja harjoitustöidensä tuloksiin.
• Pyrkii hyviin suorituksiin ja kannustaa muitakin tekemään tehtävänsä.
• Osaa ajatella itsenäisesti ja huolehtii yhteisen edun toteutumisesta omalta osaltaan.
• Osaa ottaa toiminnassaan muut huomioon.
• Ottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Kuuntelee kohteliaasti, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, ei aina tohdi puhua suoraan.
3: Pertti Perusopiskelija
• Ymmärtää oppimisen merkityksen ja osallistunut yhteisten oppimistavoitteiden määrittelyyn. Auttaisi muita niiden saavuttamisessa, jos keksisi, miten.
• Jakaa tietoa ja osaamistaan varsinkin, jos joku kysyy. Pyytää itselleen apua tarvittaessa.
• Tekee työnsä yleensä ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ihan hyviä. ”Ihan hyvä” on sopiva tavoitetaso.
• Osallistuu ja ideoi muiden mukana. Edistää ”homman toimimista” hoitamalla omat hommansa. Näkee mahdolliset ongelmat mutta ei aktiivisesti pyri ratkaisemaan niitä.
• Yrittää ottaa toiminnassaan muut huomioon. Tykkää olla osa opiskelutiimiä.
• Kuulee mielellään palautetta, mutta ei välttämättä vie sitä käytäntöön. Antaa palautetta, mutta ei näe erityisesti vaivaa palautteen annin tai muotoilun suhteen.
• On kohtelias, kuuntelee ja vastaa kysymyksiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osoittaa osaavansa aihealueiden asiat erinomaisesti.
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaa muita niiden saavuttamisessa.
• Kysyy, jakaa tietoa ja edistää positiivista tiedonkulkua.
• Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä aina ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ajan kanssa tehtyjä ja oppimistavoitteisiin pääsyä edistäviä. On käynyt lähdemateriaalia läpi laajasti.
• Ei päästä itseään vähällä ja patistaa muitakin loistosuorituksiin.
• On aloitteellinen ja yhteisvastuullinen. Edistää ”homman toimimista”. Näkee ongelmat haasteina ja pyrkii ratkaisemaan ne yhdessä muiden kanssa.
• Ottaa toiminnassaan muut huomioon ja ymmärtää, miten oma toiminta vaikuttaa muihin.
• Rakentaa joukkuehenkeä, tunnistaa onnistumisia ja kannustaa muita. Innostaa omalla esimerkillään.
• Haluaa vastaanottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Osaa dialogin taidot: kuuntelee, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, odottaa (antaa itselleen aikaa tulla vaikutetuksi) ja puhuu suoraan vaikkakin kohteliaasti.

Siirry alkuun