Interpreting and Producing Finance Information (10 cr)
Code: 3H00CE04-3001
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Ikaalinen
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
- Teachers
- Tiina Wickman-Viitala
- Hanna Saraketo
- Petriina Vuorinen
- Person in charge
- Hanna Saraketo
- Course
- 3H00CE04
Objectives (course unit)
The student familiarizes him/herself with financial statements (income statement and balance sheet).
The student can interpret economic situation of company by using ratios of profitability, liquidity and solidity.
The student knows different pricing methods. He/she aqcuaints him/herself with different investment calculation methods and can use them in calculations.
The student familiarizes him/herself with the basics of taxation on industrial and commercial activity. He/she knows how to calculate taxable earnings in different form of business.
Content (course unit)
The analysis of financial statements
Internal accounting
Taxation
Exam schedules
joulukuun lähipäivissä
torstaina 10.12.2015 ja perjantaina 11.12.2015
Uusinnat tammikuun lähipäivissä torstaina 14.1.2016 klo 17 ja/tai perjantaina 15.1.2015 klo 8.00 - 9.00, tai erikseen opettajan kanssa niin sovittaessa Kuntokadun kampuksen yleisinä tenttipäivinä.
Evaluation methods and criteria
2. vuoden syksyn opintojaksot kuuluvat moduliin, jonka nimi on Talous menestyvän liiketoiminnan tukena. Siihen kuuluvat opintojaksot toteutetaan pitkälti integroidusti. Modulin toteuttamisen yksityiskohdat selviävät Tabulasta.
Arviointi
Tilinpäätösanalyysistä tehtynä raportti ja esitys; numeroarviointi molemmista, 100 %
hinnoittelusta Ecxel-tehtäviä, jotka pitää palauttaa Tiinalle Tabulaan aikataulussa (jos myöhästyy aikataulusta, saa tuplatehtävät), hyväksytty-hylätty
matematiikasta (investointilaskelmat ja annuiteetti) tehtävät palautettuna, hyväksytty-hylätty
Verotuksen ja palkkahallinnon asioista tentti, numeroarviointi
tehtävien palautus: jos kaikki palautettuna hyväksytysti, arvosana 5; jos 4 =>4; jne.
• työsopimus, hyväksytty-hylätty
• rekry&perehdytys, hyväksytty-hylätty
• kriisi, hyväksytty-hylätty
• työsuhteen päättyminen, hyväksytty-hylätty
• Suomen paras työpaikka tms. hyväksytty-hylätty
alustukset ja muut vastuutehtävät sovitusti
itsearviointi numeroarviointi
vertaisarviointi (tikkataulu) numeroarviointi
valmentajien arviointi +/-1
Logistiikan ennakkotehtävät palautettuna, hyväksytty-hylätty
logistiikasta 4 hlön ryhmätehtävä case-yrityksen jostain tilanteesta, numeroarviointi
alustukset ja muut vastuutehtävät sovitusti, vaikuttavat vertais- ja valmentaja-arviointeihin
itsearviointi, numeroarviointi
vertaisarviointi (tikkataulu, numeroarviointi
valmentajien arviointi +/-1
Assessment scale
0-5
Teaching methods
dialogi, kirjallisuus, kirjalliset ja suulliset tuotokset, tehtävät, tentit, vierailut ja monipuoliset reflektoinnit
Learning materials
Opetusmateriaali Tabulassa
Student workload
27 h/op
Content scheduling
Lähipäivät 13. – 14.8.2015: Teemana 7R
Lähipäivät 17. – 18.9.2015: Value chain
Lähipäivät 22. – 23.10.2015: Enterprise Resource Planning
Lähipäivät 12. – 13.11.2015: Procurement
Lähipäivät 10. – 11.12.2015: Success stories
Practical training and working life cooperation
Harjoitustehtävät voi suunnata oman yrityksen hyödyksi.
Further information
Tabulassa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut lähipäiviin eikä tehnyt sovittuja harjoitustehtäviä tai muutoin osoittanut osaamistaan modulin aihealueista.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee aihealueiden perusasiat.
• Tekee tehtäviä, koska muuten ei voi valmistua.
• Osallistuu lähipäiviin, mutta ei tuo tiimille erityistä lisäarvoa. Ei jaa tietojaan tai osaamistaan.
• Työt ja tehtävät eivät välttämättä valmistu ajoissa tai täysin sovitun mukaisesti. Esseet ja harjoitustyöt ovat tehtyjä tyylillä ”kunhan on läpi”. Ei haasta itseään oppijana. Menee siitä, missä aita on matalin.
• Ei korvaa poissaolojaan tiimiä hyödyttävällä tavalla.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
4: Ahkera tiimikaveri
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaisi mielellään muitakin niiden saavuttamisessa.
• Jakaa tietoa ja neuvoo aktiivisesti. Kysyy muidenkin puolesta. Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä ajallaan. On tyytyväinen esseidensä ja harjoitustöidensä tuloksiin.
• Pyrkii hyviin suorituksiin ja kannustaa muitakin tekemään tehtävänsä.
• Osaa ajatella itsenäisesti ja huolehtii yhteisen edun toteutumisesta omalta osaltaan.
• Osaa ottaa toiminnassaan muut huomioon.
• Ottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Kuuntelee kohteliaasti, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, ei aina tohdi puhua suoraan.
3: Pertti Perusopiskelija
• Ymmärtää oppimisen merkityksen ja osallistunut yhteisten oppimistavoitteiden määrittelyyn. Auttaisi muita niiden saavuttamisessa, jos keksisi, miten.
• Jakaa tietoa ja osaamistaan varsinkin, jos joku kysyy. Pyytää itselleen apua tarvittaessa.
• Tekee työnsä yleensä ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ihan hyviä. ”Ihan hyvä” on sopiva tavoitetaso.
• Osallistuu ja ideoi muiden mukana. Edistää ”homman toimimista” hoitamalla omat hommansa. Näkee mahdolliset ongelmat mutta ei aktiivisesti pyri ratkaisemaan niitä.
• Yrittää ottaa toiminnassaan muut huomioon. Tykkää olla osa opiskelutiimiä.
• Kuulee mielellään palautetta, mutta ei välttämättä vie sitä käytäntöön. Antaa palautetta, mutta ei näe erityisesti vaivaa palautteen annin tai muotoilun suhteen.
• On kohtelias, kuuntelee ja vastaa kysymyksiin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osoittaa osaavansa aihealueiden asiat erinomaisesti.
• On sitoutunut opiskeluun ja oppimistavoitteisiin. Auttaa muita niiden saavuttamisessa.
• Kysyy, jakaa tietoa ja edistää positiivista tiedonkulkua.
• Jakaa osaamistaan ja hyödyntää mielellään toisten osaamista.
• Tekee työnsä aina ajallaan. Esseet ja harjoitustyöt ovat ajan kanssa tehtyjä ja oppimistavoitteisiin pääsyä edistäviä. On käynyt lähdemateriaalia läpi laajasti.
• Ei päästä itseään vähällä ja patistaa muitakin loistosuorituksiin.
• On aloitteellinen ja yhteisvastuullinen. Edistää ”homman toimimista”. Näkee ongelmat haasteina ja pyrkii ratkaisemaan ne yhdessä muiden kanssa.
• Ottaa toiminnassaan muut huomioon ja ymmärtää, miten oma toiminta vaikuttaa muihin.
• Rakentaa joukkuehenkeä, tunnistaa onnistumisia ja kannustaa muita. Innostaa omalla esimerkillään.
• Haluaa vastaanottaa ja antaa palautetta, jonka perusteella voi itse kehittyä tai kehittää toimintaa.
• Osaa dialogin taidot: kuuntelee, kunnioittaa toisten mielipiteitä ja tekemisiä, odottaa (antaa itselleen aikaa tulla vaikutetuksi) ja puhuu suoraan vaikkakin kohteliaasti.