Talonrakentamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00BK94-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2014 - 13.02.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 31.07.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusmestari
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee keskeisimmät rakennusmateriaalit, niiden ominaisuukdet ja käyttökohteet rakenteissa. Opiskelija osaa selostaa talorakenteiden yleiset toimintaperiaatteet ja ymmärtää pientalon rakenteiden suunnitteluperusteet (rakenne, lämpö, kosteus, tiiveys ym).
Sisältö (Opintojakso)
Rakennukseen kohdistuvat rasitukset. Pientalon yleisimmät perustamistavat sekä muut perustamistavat ja erikoisperustukset. Hirsirakennuksen rakenteet (perinteiset ja uudet teolliset). Tolpparunkotalon kehitys ja nykyinen tolpparunkotalo. Tehdasvalmisteiset elementti- ja valmistalot. Pientalon talotekniikan perusteet. Pientalon vaipan rakenteet. Vesikattojen yleinen toiminnallinen ja rakenteellinen ryhmittely sekä toimintaperiaatteet. Kivirakenteiset pientalot (erityisesti harkkorakenteet). Väliseinät ja välipohjat. Pienten tulisijojen hormit (lähinnä suojaetäisyydet). Muuraustyön perusteet, limityksistä, tiilimitoitus. Rappauksen perusteet. U-arvon määritys (peruslaskelmat, ?-arvomenetelmä). Kosteuden käyttäytymisen periaatteet.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan kurssin alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus
Harjoitusten laatu
Tenttisuoritus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäiset harjoitukset, kotitehtävät
esitelmä
tentti
Oppimateriaalit
Jaettava ja verkon kautta toimitettava materiaali, kirjallisuus- ja muut lähdeviitteet. Tukimateriaalina rakennustietokortiston ohjekortit ja materiaalivalmistajien verkkosivut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 70 tuntia + itsenäinen työskentely mitoitettuna keskimäärin 65 tuntia.
Sisällön jaksotus
Esitellään opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla on käytössä Tabula. Opettaja antaa kurssiavaimen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.