Siirry suoraan sisältöön

Matematiikan perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00BK90-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2014 - 28.02.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 30.09.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Pia Ruokonen-Kaukolinna
Vastuuhenkilö
Pia Ruokonen-Kaukolinna
Opintojakso
5B00BK90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- laatia tekniikan probleemoista matemaattisen
mallin ja ratkoa näin muodostuvia yhtälöitä ja yhtälöpareja
- kolmion ratkaisun
- laskea tasoalueen painopisteen ja kolmion ja erilaisten monikulmioiden pinta-aloja
- yhdenmuotoisuuden ja mittakaavan käytön
- käyttää sekä soveltaa tason vektoreita
tekniikan ongelmissa.

Sisältö (Opintojakso)

Yhtälöiden ja kaavojen ratkaiseminen. Yhtälöparin ratkaiseminen. Suorakulmaisen kolmion ratkaiseminen. Vinokulmaisen kolmion ratkaiseminen. Painopiste. Tasokuvioiden pinta-aloja. Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Vektorilaskenta tasossa ja sen käyttäminen tekniikan sovelluksissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson koe pidetään XX.XX.2015.
Opintojakson päätyttyä uusintakokeet/ korotustentti järjestetään erikseen sovitulla tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan yhdellä kokeella ja sekä harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen.Opintojaksoon saattaa sisätyä myös ryhmässä tai itsenäisesti tehtäviä osioita. Kokeen maksimipistemäärä on 36 pistettä ja kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
yli 30% : 1
yli 50%: 2
yli 70% : 3
yli 90% : 4
Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja harjoitustehtäväpisteiden yhteismäärästä sekä osallistumisaktiivisuudesta.
Harjoitustehtäväpisteet vaikuttavat myös uusinnan/ korotuksen tulokseen.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
ryhmätyö
harjoitukset
tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakama materiaali
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
-lähiopetuksesta, jossa opettajaja mukana
-ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana)
-itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät)
-kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on 24 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan ryhmätöinä tai itsenäisenä opiskeluna:
- yhtälöiden ja kaavojen sekä yhtälöparin ja yhtälöryhmän ratkaiseminen
- Kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- Painopisteen laskeminen
- yhdenmuotoisuus ja mittakaava
- vektorilaskennan perusteet tasossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso alkaa lukujärjestyksen mukaisesti 12.3.2015
Opintojaksoon tulee Tabula-toteutus. Opettajalta saa Tabula-avaimen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Siirry alkuun