Siirry suoraan sisältöön

Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla (10 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BB18-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.08.2014 - 14.12.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2015 - 06.03.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Eija Reunanen
Tuija Heikkilä
Sami Salonen
Vastuuhenkilö
Eija Reunanen
Opintojakso
8T00BB18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa esimiehenä tulkita työyhteisöjä ohjaavia lakeja, asetuksia sekä ohjeistuksia
- osaa valita tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät puhtauspalvelujen tuottamiseen
- ymmärtää mikrobiologian merkityksen turvallisuuden varmistajana.

Sisältö (Opintojakso)

MIKSI mikrobiologian ja hygienian osaaminen on tärkeää toimialalla?
MITÄ laatu- ja turvallisuusasioita pitää osata omalla alalla?
MITEN lainsäädäntö säätelee työntekijän ja esimiehen toimintaa?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit
Tehtävät
Tiimityöskentely
Raportointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opas
"Happening"

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tehtävät
Luennot
Tiimityöskentely
Tutkimus
Tutustumiskäynnit
"Happening"

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op on 27 tuntia opiskelijan työtä.
Luennot 1 op
Anniskelulainsäädäntö 1 op
(Hygieniapassi)
Opas 5 op
Tutkimus 2 op
Happening 1 op

Sisällön jaksotus

Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla
Viikko tiistai klo 8-16 perjantai klo 8-16
2 Loppiainen
3
ti klo 8 – 10.30
Opintojakson aloitus
Opintojakson esittely
-tavoitteet, sisältö, tehtävät ja arviointi
Kahvitauko
Video ja tutkimusraportti (mallit)


Ruokailu 10.30-11.15
11.15-13.15 Paula-tyttö
13.15-13.30 tauko
13.30-
Tiimijako ja tiimityöskentelyä

ke klo 8-11
Orientaatio puhtauteen ja hygieniaan

pe klo 12-16
Tiimitapaamiset ja tiimityöskentelyä :

Eijan tiimit luokassa H1-23
Tuijan tiimit luokassa H1-24
Samin tiimi (Sami ohjeistaa)

klo 12-13
Päivän aloitus (tiimi A)
kyselytunti

klo 13.00-13.45
Tiimit A (Eija) , B (Tuija) ja G (Sami)

klo 14.00-14.45
Tiimit C (Tuija) ja D (Eija)

klo 15.00-15.45
Tiimit E (Eija) ja F (Tuija)


vko 4
ti klo 8.00 -12.00
Anniskelulainsäädäntö
Sami

klo 12-16
Oppaan tekemistä tiimeissä.

LUENNOT
ke klo 9-10
Päivän aloitus (tiimi G)

Puhtauden laadun mittarit

klo 10-11
Vileda Jussi Kotomäki 8-9

pe klo 8-14
Päivän aloitus (tiimi B)
kyselytunti

Tiimitapaamiset ja tiimityöskentelyä (oppaat)
klo 9.30-10.30
Tiimit A ja B
klo 10.45- 11.45 Tiimit C ja D
klo 12.15- 13.15
Tiimit E ja F ja G

vko 5
ti klo 8.00-11.30

Anniskelulainsäädäntö ja työturvallisuus
Työsuojelu (Sami)

klo 12.00- 16.00
Tutkimuksen aloittaminen

ke klo 8.00-11.00
Tiimityöskentelyä

pe klo 8-14
Päivän aloitus (tiimi C)
kyselytunti

Tiimitapaamiset ja tiimityöskentelyä (tutkimussuunnitelman esittely)
klo 9.30-10.30
Tiimit A, B ja G
klo 10.45- 11.45 Tiimit C ja D
klo 12.15- 13.15
Tiimit E ja F


vko 6

ti klo 9.30-11.00
Työsuojelunäyttely (Tuutoriryhmä A,30-35 opiskelijaa)
Uimalankatu 1 Tampere

Tutkimuksen tekemistä tiimeissä. Ohjausta saatavana tarvittaessa.


ke klo 9.30-11.00 Työsuojelunäyttely (Tuutoriryhmä B, 30-35 opiskelijaa)
Uimalankatu 1 Tampere

Tutkimuksen tekemistä tiimeissä.

pe klo 8.30 -9.30
Terveystarkastaja Terhi Suihkonen

klo 10- 13
Paloturvallisuus (tiimit G ja F)
Valtteri Väyrynen
Keskuspaloasema, Satakunnankatu 16

klo 13.00 -16.00
Paloturvallisuus (tiimit A ja B)
Valtteri Väyrynen
Keskuspaloasema, Satakunnankatu 16


vko 7
ti klo 9-12
Belgialaiset oluet ja niiden laatu (luento)
12-13
Ruokatauko
klo 13-14
Belgialaiset oluet ja niiden laatu luento jatkuu

klo 15-17
viini- ja olutmaistiaiset Mylläreissä/Belgia-teema
(maksullinen)
Arja Luiro, opiskelijat ja belgialaiset luennoitsijat.


ke klo 8-11
Belgialainen suklaa ja
sen laatu( luento)

pe klo 8-9
Päivän aloitus (tiimi D)
kyselytunti

Tiimitapaamiset ja tiimityöskentelyä
klo 9.30-10.30
Tiimit A , B ja G

klo 10.45- 11.45 Tiimit C ja D
klo 12.15- 13.15
Tiimit E ja F
Tentti viikon luennoista tiimeissä.


vko 8

ti klo 8.00-10.00
Anniskelulainsäädännön tentti

klo 12.00-15.00
Paloturvallisuus
Valtteri Väyrynen
(tiimit C , D ja E)
Keskuspaloasema, Satakunnankatu 16

ke klo 8-10 Hygieniatesti
(Tuija ja Eija)
Tiimityöskentelyä

pe klo 8-15
Päivän aloitus (tiimi E)

Tentti ja videoklipit

vko 9 TALVILOMA

vko 10

ti klo 8-12 Valmistelut
klo 12.00-14.00 Happening
klo 14.00-16.00 Happeningin purku
Parhaan oppaan julkistaminen

ke klo 8-11
Päivän aloitus (tiimi F)
Tutkimustulosten esittely

pe klo 9.30-14.15

Tiimien vertaisarviointi
Tiimit A , B ja G
klo 10.45- 11.45 Tiimit C ja D

klo 12.15- 13.15
Tiimit E ja F

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävien yhteydessä tehdään työelämäyhteistyötä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä laatuun ja turvallisuuteen liittyvät käsitteet ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija on suoriutunut annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tarkastelee sekä arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää laatuun ja turvallisuuteen liittyvät käsitteet ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija osaa ratkaista turvallisuuteen ja laatuun liittyviä ongelmia.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa yleistää ja analysoida laaja-alaisia laatuun ja turvallisuuteen liittyviä kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa soveltaa lainsäädäntöä käytännön tilanteisiin.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia laatuun ja turvallisuuteen liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistellä niitä luovasti tai luoda uusia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Siirry alkuun