Tutkimus- ja kehittämisprojekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-311-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 20.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tuula Andersson
- Jarmo Koivuniemi
- Jarmo Pösö
- Mika Boedeker
- Petteri Vilén
- Vastuuhenkilö
- Mika Boedeker
- Pienryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Opintojakso
- 3H-311
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija perehtyy työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämisprojektin tekemiseen.
Opiskelija
- osaa toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen projektina
- osaa käyttää projektinhallinnan menetelmiä myös muissa projekteissa.
PROJEKTINHALLINTA
Opiskelija
- osaa tehdä projektisuunnitelman
- osaa suunnitella projektin aikataulun, resursoinnin ja kustannusbudjetin
- osaa Microsoft Project -ohjelmiston perusteet
- osaa toteuttaa, ohjata ja päivittää projektin
- osaa kirjoittaa projektin loppuraportin.
TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- osaa laatia tutkimussuunnitelman
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä ja muita tarvittavia mittareita
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä ja juridisia kriteerejä
- osaa kirjoittaa tutkimusraportin.
LAADULLINEN TUTKIMUS
Opiskelija
- osaa määritellä laadullisen tutkimuksen perusominaisuudet
- osaa kuvata tavallisimpia laadullisen tutkimusaineiston keruumenetelmiä
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
- osaa kuvata tapaus- ja toimintatutkimuksen periaatteet.
MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS
Opiskelija
- osaa määritellä määrällisen tutkimusaineiston keräämiseen liittyvät periaatteet
- osaa muokata kerätyn määrällisen tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa kuvata määrällisen tutkimusaineiston jakaumia, tutkia ryhmien välisiä eroja ja ominaisuuksien välisiä yhteyksiä
- osaa tulkita tilastollisten menetelmien tuloksia ja tuntee tilastollisen päättelyn periaatteen
- osaa hyödyntää tilasto-ohjelmaa.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mikä projekti on ja mitä se sisältää?
Miten tutkimus tehdään projektina?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan erikseen kunkin osan opetuksen yhteydessä. Uusintatentit Liiketoiminta ja palvelut -yksikön yleisinä tenttipäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Päiväkirja, tentti, ryhmätentti, harjoitukset, harjoitustyö.
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoitukset
Päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)
Tentti
Ryhmätentti
Projektityöskentely
Harjoitustyö
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet: Mäntyneva, Heinonen & Wrange - Markkinointitutkimus.
Projektinhallinta: Pelin - Projektinhallinnan käsikirja (soveltuvin osin, useita painoksia).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Kussakin osassa muu ilmoitettava tai jaettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja -ohjaus n. 100 h. Opiskelijan itsenäinen työ n. 167 h.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia (16 viikkoa).
Tutkimustyön perusteet: vkot 2-6.
Projektinhallinta: vkot 3-11.
Määrällinen tutkimus: vkot 2-11.
Laadullinen tutkimus: vkot 7-10.
Käytännön tutkimusprojekti: vkot 2-18.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutkimusaiheet työelämän toimeksiantoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet: hylätty/suoritettu.
Projektinhallinta: 0-5; paino 0,3.
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 0,3.
Laadullinen tutkimus: hylätty/suoritettu.
Käytännön tutkimusprojekti: 0-5; paino 0,4.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista eikä osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ei läpäise tenttiä ja/tai ei toimita vaadittuja muita suorituksia vähintään tyydyttävällä tasolla. Opiskelija ei kykene toteuttamaan käytännön tutkimusprojektia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja siten, että hän kykenee ohjatusti toteuttamaan käytännön tutkimusprojektin.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelija osaa pääasiassa itsenäisesti toteuttaa käytännön tutkimusprojektin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on erittäin hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa ja opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa käytännön tutkimusprojektin.