Siirry suoraan sisältöön

Viestintä monikulttuurisessa liike-elämässä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H-316-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2015 - 28.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2015 - 18.10.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Vuokko Penttilä
Mirja Kinnunen
Pienryhmät
ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä A
ryhmä B
Opintojakso
3H-316

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla harjaannutaan toimimaan viestijänä monikulttuurisessa viestintäympäristössä. Opiskelija voi valita 3 op:n osasuorituksena joko Expertise in English for BBA Studies tai Svenska i arbetslivet. Englannin tai ruotsin osassa opiskelija syventää erilaisissa työelämän suullisissa kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa kielitaitoa sekä tutustuu lähemmin työelämän tapakulttuuriin.

YHTEISÖVIESTINTÄ
Opiskelija
- osaa toimia työelämän erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja hyvää ilmapiiriä edistävästi
- osaa kirjoittaa informatiivisia, asiatyylisiä tekstejä ja laatia määrämuotoisia asiakirjoja
- on perehtynyt vuorovaikutustilanteiden dynamiikkaan
- osaa ottaa huomioon monikulttuurisuuden
- osoittaa perehtyneisyyttä sisäiseen viestintään ja osaa ottaa huomioon sen merkityksen omassa työssään.

EXPERTISE IN ENGLISH FOR BBA STUDIES
Opiskelija
- osaa toimia vaativammissa viestintätilanteissa kuten negatiivisten viestien välittäminen, neuvottelujen pitäminen, kriittisiin kuuntelijoihin vaikuttaminen, myös puhelimen ja videoteknologian välityksellä
- osaa valita sopivan median tilanteen mukaan ymmärtäen, miten media vaikuttaa viestintäkäyttäytymiseen
- osaa toimia itsenäisesti laajentaakseen sanavarastoaan omalla ammatillisellä erikoisalallaan
- osaa käyttää englannin kieltä työelämän ihmissuhteiden ja kumppanuuksien muodostamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä syntyperäisten että ei-syntyperäisten henkilöiden kanssa.

SVENSKA I ARBETSLIVET
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso B2
Opiskelija
- osaa toimia työelämän yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa: neuvottelut, puhelin, esiintyminen, små prat-tilanteet
- osaa kommunikoida interaktiivisesti tilanteen ja toiset huomioiden
- tuntee kohdekielen tapa- ja työkulttuuria.

Sisältö (Opintojakso)

YHTEISÖVIESTINTÄ
Mitä yhteisöviestinnällä tarkoitetaan?
Mitkä ovat yhteisöviestinnän keskeiset periaatteet?
Mitkä ovat yhteisöviestinnän tärkeimmät tavoitteet?
Millaisia taitoja työelämässä tarvitaan viestinnän onnistumiseksi monikulttuurisessa viestintäympäristössä?

EXPERTISE IN ENGLISH FOR BBA STUDIES
Mitä kanavia on yleisesti käytössä liikeviestinnässä?
Miten viestintäkanava vaikuttaa viestinnän luonteeseen?
Mikä on englannin kielen asema lingua francana nykypäivän työyhteisöissä?
Mikä on suullisen, kirjallisen ja ei-verbaalisen viestinnän rooli työelämän vuorovaikutuksessa?

SVENSKA I ARBETSLIVET
Miten opiskelija viestii suullisesti työelämän yleisissä viestintätilanteissa?
Miten tapa- ja työkulttuuri vaikuttavat suulliseen viestintään?
Miksi tarvitaan erityisterminologiaa tietyissä tilanteissa?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viestinnässä ei tenttiä, arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön ja tehtäviin.
Workshop viikolla 39.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy tehtäväsuoritusten ja tuntiaktiivisuuden perusteella.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot ja tuntikeskustelut, ryhmätyö, kirjallinen työ, kulttuuritehtävät

Oppimateriaalit

Kerrottu Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä, lähiopetukseen osallistuminen sisältyy tähän.

Sisällön jaksotus

Tabulassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaavansisältöinen ja -laajuinen kurssi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat ja tutkinto-opiskelijat, partneriyliopistot

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan, tai niiden merkitsemisessä ja lähdeluettelossa on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä. Opiskelija pystyy nimeämään argumentointikeinoja.
Hän tunnistaa haasteita monikulttuurisessa työyhteisössä ja kykenee jollakin tasolla vuorovaikutustilanteissa välittämään tietoa asioista.
Opiskelija osaa viestiä ryhmän jäsenenä työyhteisössä annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti. Hän osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon viestinnässään. Opiskelija osoittaa työssään kykyä kriittiseen tiedonhankintaan ja
-käsittelyyn sekä itsenäiseen ajatteluun eikä plagioi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija toimii työyhteisössään vastuullisesti ja osaa edistää omalla toiminnallaan myönteistä ilmapiiriä. Hän tiedostaa myös monikulttuurisuuden liike-elämän viestintätilanteissa. Opiskelija noudattaa työyhteisössä tehtyjä sopimuksia ja viestinnän eettisiä periaatteita. Opiskelija tekee joustavasti yhteistyötä kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija noudattaa tutkimusraporteissa objektiivisuuden periaatteita ja osaa arvioida lähteidensä luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Hän osaa ottaa huomioon kulttuuriset piirteet vuorovaikutuksessa viestien tavalla, joka pyrkii tavoittamaan oikeiden merkitysten välittymistä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa monipuolisesti ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija käyttää viesteissään tilanteeseen sopivaa kieltä, tyyliä ja rakenteita.
Opiskelija työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja -välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon monikulttuurisuuteen liittyvät erityisvaatimukset. Hän osaa käyttää tilanteeseen soveltuvia viestintätapoja ja ottaa huomioon kulttuuriset piirteet vuorovaikutuksessa viestien tavalla, joka tukee oikeiden merkitysten välittymistä. Opiskelija tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet ja toimii niiden mukaisesti.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden että kielenkäyttösuositusten mukaisesti testi-, puhe- ja vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän, kannustavan ja vuorovaikutteisen viestinnän ilmapiirin työyhteisössään. Opiskelija havainnoi ja tunnistaa kulttuurien välisiä yhtäläisyyksiä ja osaa hyödyntää niitä viestinnässään. Opiskelija yhdistää asiantuntevasti omaa ajatteluaan erilaisista tiedonlähteistä hankkimaansa laadukkaaseen tietoon, arvioi tiedon luotettavuutta ja soveltuvuutta sekä ilmaisee lähteet alan ja tilanteen mukaisesti.

Siirry alkuun