Siirry suoraan sisältöön

Yritysoikeus ja sopimukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H-315-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.01.2016 - 01.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2016 - 31.07.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarmo Koivuniemi
Marjo Hirvonen
Opintojakso
3H-315

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla tarkastellaan markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia säännöksiä sekä sopimusten arvioinnin ja laadinnan kannalta keskeisiä kysymyksiä.

Opiskelija
- tuntee keskeiset markkinointioikeutta koskevat säännöt ja oikeuslähteet
- osaa arvioida markkinointitoimien lain- ja hyvän tavan mukaisuutta
- tuntee tervettä ja toimivaa taloudellista kilpailua koskevan sääntelyn pääperiaatteet
- tuntee keskeiset sopimusten laadintaan liittyvät peruskysymykset.

Sisältö (Opintojakso)

Mitä säännöksiä yrityksen tulee ottaa huomioon markkinoinnin eri vaiheissa?
Mikä merkitys kuluttajansuojaa ja sopimatonta menettelyä koskevalla sääntelyllä sekä aineettomia oikeuksia ja tietosuojaa koskevilla säännöksillä on markkinoinnissa?
Mitä tarkoitetaan kielletyillä kilpailun rajoituksilla ja miten ne pitää huomioida liiketoiminnassa?
Mitä tarkoitetaan julkisilla hankinnoilla?
Mitä peruskysymyksiä tulee huomioida sopimusta laadittaessa?
Miten sopimusta tulkitaan?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset, esitys ja tentti/verkkotentti

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöt, opetuskeskustelut, itsenäinen verkko-opiskelu, tentti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 48 h, harjoituksia ja itsenäistä työskentelyä. Kuormitus noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Markkinointioikeus (12 h), kilpailuoikeus (9 h), immateriaalioikeus (9 h), sopimusoikeus (18 h)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin keskeisimpiä käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa on vielä joillakin aihealueilla kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään kohtalaisen perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelussa ja työelämän tilanteissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy ja tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelussa ja työelämän tilanteissa.

Siirry alkuun