Yritysoikeus ja sopimukset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-315-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.01.2016 - 01.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 31.07.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarmo Koivuniemi
- Marjo Hirvonen
- Opintojakso
- 3H-315
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla tarkastellaan markkinointi- ja kilpailuoikeudellisia säännöksiä sekä sopimusten arvioinnin ja laadinnan kannalta keskeisiä kysymyksiä.
Opiskelija
- tuntee keskeiset markkinointioikeutta koskevat säännöt ja oikeuslähteet
- osaa arvioida markkinointitoimien lain- ja hyvän tavan mukaisuutta
- tuntee tervettä ja toimivaa taloudellista kilpailua koskevan sääntelyn pääperiaatteet
- tuntee keskeiset sopimusten laadintaan liittyvät peruskysymykset.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä säännöksiä yrityksen tulee ottaa huomioon markkinoinnin eri vaiheissa?
Mikä merkitys kuluttajansuojaa ja sopimatonta menettelyä koskevalla sääntelyllä sekä aineettomia oikeuksia ja tietosuojaa koskevilla säännöksillä on markkinoinnissa?
Mitä tarkoitetaan kielletyillä kilpailun rajoituksilla ja miten ne pitää huomioida liiketoiminnassa?
Mitä tarkoitetaan julkisilla hankinnoilla?
Mitä peruskysymyksiä tulee huomioida sopimusta laadittaessa?
Miten sopimusta tulkitaan?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset, esitys ja tentti/verkkotentti
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmätyöt, opetuskeskustelut, itsenäinen verkko-opiskelu, tentti
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 48 h, harjoituksia ja itsenäistä työskentelyä. Kuormitus noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Markkinointioikeus (12 h), kilpailuoikeus (9 h), immateriaalioikeus (9 h), sopimusoikeus (18 h)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin keskeisimpiä käsitteitä ja malleja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa on vielä joillakin aihealueilla kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään kohtalaisen perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelussa ja työelämän tilanteissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy ja tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelussa ja työelämän tilanteissa.