Sosionomin ammatillinen harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-55-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.03.2015 - 03.12.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 04.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Juha Santala
- Minna Putous
- Marjo Harju
- Anssi-Pekka Udd
- Eijamaria Broholm
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Raija Yliniemi
- Vastuuhenkilö
- Juha Santala
- Opintojakso
- 7S-55
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella eettisiä kysymyksiä yksilökohtaisesti, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista käsin, myös ristiriitaisissa tilanteissa
- hallitsee asiakasprosessin ja osaa tehdä asiakkaan kanssa kokonaisvaltaisia elämäntilanteen kartoituksia ja selvityksiä
- osaa kohdentaa menetelmäosaamistaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan voimavarojen vahvistamiseksi
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä sosiaalisen näkökulman asiantuntijana
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja -etuuksiin liittyviä tietojaan ja taitojaan monipuolisesti, hyödyntäen erilaisia tietojärjestelmiä
- osaa monipuolisesti ja joustavasti arvioida asiakkaiden palvelutarpeita
- osaa ohjata muista kulttuureista tulevia asiakkaita heille sopiviin ja tarpeellisiin palveluihin
- osaa tutkia ja arvioida palvelujärjestelmän puutteita ja ristiriitoja eri tasoilla sekä mahdollisia uusia ratkaisuja niihin.
- osaa vahvistaa yhteistyössä muiden kanssa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta
- tietää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja,
- osaa toimia asiakkaiden asianajajana (advocacy-tehtävä), kehittää tukiverkostoja, vaikuttaa mediassa jne.
- osaa analysoida ennaltaehkäisevän työn mahdollisuuksia ja toteuttamista valitsemassaan harjoittelupaikassa ja kehittää toimintaa yhdessä ao. paikan kanssa
- tuntee harjoittelupaikkaansa koskevan sosio-ekonomisen päätöksenteon,
- tunnistaa siihen liittyvien tekijöiden merkityksen ao. paikan toiminnan reunaehtoina
- ottaa vastaan vastuullisia tehtäviä oman ammattitaitonsa puitteissa
kehittää ammattitaitoaan koulutuksen ja työnohjauksen avulla ja käyttää reflektiivistä työotetta
- osaa hankkia ja soveltaa tietoa kehittääkseen sosiaalialan osaamista ja palveluita moniammatillisessa työyhteisössä
- osaa tarkastella harjoittelupaikkansa laadunhallintaan liittyviä kysymyksiä
- tietää esimiestyön perusrakenteet ja tuntee harjoittelupaikkansa esimiestyön tehtäväalueen
- tunnistaa työyhteisön toimivuuteen liittyviä rakenteita ja prosesseja
tietää työssäjaksamiseen liittyviä tekijöitä ja osaa huomioida omia voimavarojaan
- syventää työyhteisön kehittämiseen liittyvää osaamistaan henkilökohtaisen tavoitteensa mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja johtamisosaaminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) oppimis- ja ohjaussuunnitelman laatiminen
2) Harjoittelun hyväksytty suorittaminen (arvioinnin/työtodistuksen toimittaminen)
3) hyväksytty (H3) harjoitteluraportti (ohjeistus Tabulassa)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso kokonaisuudessaan harjoittelua
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjeistus Tabulassa kohdassa Harjoittelu sosiaalialalla
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitteluraportti ei hyväksytyn tasoinen
Epäeettinen tai muuten sopimaton toiminta harjpoittelupaikassa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Har
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty:
1) epäeettinen tai muuten sopimaton toiminta harjoittelupaikassa
2) Harjoitteluraportti ei hyvän tasoinen (H3).
Hyväksytty:
1) harjoittelu suoritettu hyväksytty harjoittelupaikassa
2) raportissa osoitettu lukeneisuutta ja teoreettista reflektiota