Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin ammatillinen harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-55-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.03.2015 - 03.12.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 04.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
TKI-osuus
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Juha Santala
Minna Putous
Marjo Harju
Anssi-Pekka Udd
Eijamaria Broholm
Hanna-Kaisa Korpikoski
Raija Yliniemi
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S-55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella eettisiä kysymyksiä yksilökohtaisesti, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista käsin, myös ristiriitaisissa tilanteissa
- hallitsee asiakasprosessin ja osaa tehdä asiakkaan kanssa kokonaisvaltaisia elämäntilanteen kartoituksia ja selvityksiä
- osaa kohdentaa menetelmäosaamistaan tarkoituksenmukaisesti asiakkaan voimavarojen vahvistamiseksi
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä sosiaalisen näkökulman asiantuntijana
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveyspalveluihin ja -etuuksiin liittyviä tietojaan ja taitojaan monipuolisesti, hyödyntäen erilaisia tietojärjestelmiä
- osaa monipuolisesti ja joustavasti arvioida asiakkaiden palvelutarpeita
- osaa ohjata muista kulttuureista tulevia asiakkaita heille sopiviin ja tarpeellisiin palveluihin
- osaa tutkia ja arvioida palvelujärjestelmän puutteita ja ristiriitoja eri tasoilla sekä mahdollisia uusia ratkaisuja niihin.
- osaa vahvistaa yhteistyössä muiden kanssa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta
- tietää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja,
- osaa toimia asiakkaiden asianajajana (advocacy-tehtävä), kehittää tukiverkostoja, vaikuttaa mediassa jne.
- osaa analysoida ennaltaehkäisevän työn mahdollisuuksia ja toteuttamista valitsemassaan harjoittelupaikassa ja kehittää toimintaa yhdessä ao. paikan kanssa
- tuntee harjoittelupaikkaansa koskevan sosio-ekonomisen päätöksenteon,
- tunnistaa siihen liittyvien tekijöiden merkityksen ao. paikan toiminnan reunaehtoina
- ottaa vastaan vastuullisia tehtäviä oman ammattitaitonsa puitteissa
kehittää ammattitaitoaan koulutuksen ja työnohjauksen avulla ja käyttää reflektiivistä työotetta
- osaa hankkia ja soveltaa tietoa kehittääkseen sosiaalialan osaamista ja palveluita moniammatillisessa työyhteisössä
- osaa tarkastella harjoittelupaikkansa laadunhallintaan liittyviä kysymyksiä
- tietää esimiestyön perusrakenteet ja tuntee harjoittelupaikkansa esimiestyön tehtäväalueen
- tunnistaa työyhteisön toimivuuteen liittyviä rakenteita ja prosesseja
tietää työssäjaksamiseen liittyviä tekijöitä ja osaa huomioida omia voimavarojaan
- syventää työyhteisön kehittämiseen liittyvää osaamistaan henkilökohtaisen tavoitteensa mukaisesti

Sisältö (Opintojakso)

Sosiaalialan eettinen osaaminen
Asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja johtamisosaaminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) oppimis- ja ohjaussuunnitelman laatiminen
2) Harjoittelun hyväksytty suorittaminen (arvioinnin/työtodistuksen toimittaminen)
3) hyväksytty (H3) harjoitteluraportti (ohjeistus Tabulassa)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kokonaisuudessaan harjoittelua

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjeistus Tabulassa kohdassa Harjoittelu sosiaalialalla

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Harjoitteluraportti ei hyväksytyn tasoinen
Epäeettinen tai muuten sopimaton toiminta harjpoittelupaikassa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Har

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty:
1) epäeettinen tai muuten sopimaton toiminta harjoittelupaikassa
2) Harjoitteluraportti ei hyvän tasoinen (H3).
Hyväksytty:
1) harjoittelu suoritettu hyväksytty harjoittelupaikassa
2) raportissa osoitettu lukeneisuutta ja teoreettista reflektiota

Siirry alkuun