Sosionomin osaaminen lastensuojelussa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-16-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.05.2014 - 30.09.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.06.2014 - 31.12.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Sisältö (Opintojakso)
- Kansainväliset sopimukset ja julistukset, lapsen etu ja osallisuus, perhekohtaisuus, syrjäytyminen ja sen ehkäisy
- Lastensuojelulaki, sosiaalihuoltolaki, laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
- Ehkäisevä työ ja perhepalvelut, lastensuojeluilmoitus ja -tarpeen selvitys, asiakassuunnitelma, avohuollon tukitoimet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto, jälkihuolto, tehtävärakenne
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson suoritustapa sovitaan tarkemmin syksyllä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa:
- yleinen aktiivisuus lähiopetuksessa
- opintojakson suorituksena toimivan tentin arviointi - muoto sovitaan vielä tarkemmin ryhmän kanssa 1. lähiopetuskerralla
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-draama
-harjoitukset
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-opintokäynnit
-tentti
Opintojaksolla pyritään omaksumaan asiat soveltamisen ja käytännön esimerkkien kautta.
Oppimateriaalit
LASTENSUOJELUPROSESSI JA PALVELUJÄRJESTELMÄ
-Lastensuojelulaki 417/2007, Lastensuojelun käsikirjan avaavat tekstit ja luentodiat
-http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakso 3 op = 81 h
Lähiopetus 10 x 4 h = 40 h = 1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynti, ryhmätyöt) 41 h = 1,5 op
Sisällön jaksotus
18.11. klo 12-16 Lastensuojelulaki lastensuojelun yhteistyötahojen näkökulmasta - koulutus -TAMK juhlasali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kesäopintoina 1 op etukäteen suorittaneiden ei tarvitse osallistua opintojakson alkukerroille ja niihin liittyvien tehtävien tekemiseen. Tarkennetaan syksyllä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu pääasiallisesti 13sosi -ryhmälle ja ajoittuu 1. ja 2. periodin ajalle. Opintojakso toteutetaan kahdessa ryhmässä.
Opintojakson lopussa - viimeistään ???? - annettava sähköinen opintojaksopalaute on edellytys suoritusmerkinnälle.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvata lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yleisellä tasolla
- osaa nimetä lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön pääkohdat
- osaa nimetä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa määritellä lastensuojelun arvolähtökohdat, eettiset periaatteet ja merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää lastensuojelua ja perhetyötä koskevan lainsäädännön keskeisen sisällön
- osaa selittää lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheet ja järjestämisen muodot sekä sosionomin roolin niissä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun arvolähtökohtien, eettisten periaatteiden ja merkityksen toteutumista sekä haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa soveltaa lastensuojelun ja perhetyön lainsäädäntöä
- osaa analysoida ja perustella sosionomin roolia ja merkitystä lastensuojelun asiakasprosessin eri vaiheissa ja järjestämismuodoissa